Jelt Cup Cleaning Station pilot op de TU Delft

Nieuws - 18 april 2024 - Communication

IO studenten hebben wederom bewezen dat intitatief nemen soms de sleutel tot een betere omgeving kan zijn. Ze hebben een schoonmaakstation voor bekers ontworpen om het gebruiken van bruikbare bekers comfortabeler te maken. Ze zijn vervolgens met hun plannen naar de TU Delft gestapt en hebben de universiteit overgehaald in te stemmen met een pilot test!

Sinds 2024, is de TU Delft volledig overgestapt van wegwerpbekers naar herbruikbare bekers om plastic afval te reduceren. Koffie en thee drinken kan alleen nog uit een herbruikbare beker. De TU Delft stimuleert om een eigen beker mee te nemen of faciliteert statiegeldbekers. Echter blijkt uit onderzoek dat 65% van de studenten ongemak ervaart in het schoonhouden van deze herbruikbare beker.

Dit resulteert in een oncomfortabel, onhygiënisch en niet circulair gebruik van de herbruikbare beker zoals het weggooien van een herbruikbare beker. Ook worden kantinemedewerkers en barista’s belast met extra werk in het faciliteren en schoonmaken van statiegeldbekers.

Om de herbruikbare beker comfortabel en duurzaam te houden, heeft een startup van IDE masterstudenten de Jelt Cup Cleaning Station ontworpen. Met het Jelt station spoel en droog je een herbruikbare beker binnen 10 seconden. De beker kan weer schoon de tas in en is klaar voor hergebruik. Zo kunnen studenten, werknemers en bezoekers genieten van hun koffie of thee op een duurzame manier zonder het gedoe van een vieze beker of de catering ermee te belasten.

Door middel van een pilot kunnen alle herbruikbare beker gebruikers een prototype versie van het Jelt station testen op de TU Delft tussen 22 april en 3 mei! Kom je beker wassen tussen 09:00-18:00 bij één van de vier pilot locaties: de Library (BG huiskamer), Bouwkunde (BG west en 2e etage west) en de Aula (1e etage bij collegezalen B/D). Feedback achterlaten kan bij de whiteboards bij elk station.

Het team

Het team achter het project bestaat uit zes IDE-masterstudenten: Joep Dortmans (product design), Eline Oei (marketing and outreach), Yoran Zonneveld (product development), Tessa Bruins Slot (finance and outreach), Beau Dessens (product development), and Lindy Kok (user experience).

www.instagram.com/jeltdesign/