Onderzoek naar omgevingsgeluid bij kinder-IC ontvangt NWO-financiering

Nieuws - 03 maart 2024 - Communication

Omgevingsgeluid heeft een grote invloed op menselijke gezondheid, zowel binnen als buitens. Maar we hebben nog niet de technologie om de kwaliteit van omgevingsgeluid te meten. Dat kan een negatieve impact hebben in kritieke zorgomgevingen zoals een kinder-IC. IO Universitair hoofddocent Elif Ozcan Vieira en haar partners ontvangen nu NWO-fonds om dit op te lossen.

Omgevingsgeluid heeft een grote invloed op menselijke gezondheid, zowel binnen- als buitenshuis. Momenteel hebben we echter niet de technologie om de kwaliteit van omgevingsgeluid te meten en te koppelen aan de manier waarop mensen dit ervaren. In een kritieke zorgomgeving als een kinder-IC, met veel geluid, kan dit kennishiaat de gezondheid van zowel kinderen, familie, en medewerkers negatief beïnvloeden.

IO onderzoekers Elif Ozcan Vieira en Jacky Bourgeois, samen met Roberto Merino Martinez van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zullen algoritmes ontwikkelen en implementeren die geluidsproducerende gebeurtenissen kunnen identificeren, en automatisch de kwaliteit hiervan beoordelen. Deze informatie zal via een digitaal platform worden gerepresenteerd, en verpleegkundigen in staat stellen de voetafdruk van geluiden te begrijpen en te verbeteren.

Projectleider Elif Ozcan Vieira: "Onderzoek op dit gebied staat nog in zijn kinderschoenen, we zijn dus erg blij met dit fonds. Zo kunnen we verder werken aan technologieën die toelaten om omgevingsgeluiden beter te kunnen meten. We willen geluidsmetingen in lijn brengen met de menselijke ervaring van ‘soundscapes’ die momenten van bijvoorbeeld kalmte, chaos, of plezier kunnen creëren. Zo evolueren we van het meten van geluiden in termen van decibels naar het kenmerken van soundscapes en de interpretatie van hun effect op toehoorders."

"De actieve rol van onze medefinancier, Sorama BV, stelt ons in staat om het potentieel van onze oplossingen voor patentaanvragen, commerciële uitkomsten en schaalbaarheid in kaart te brengen. Onze samenwerking met het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis geeft ons een competitief voordeel als het gaat om het verzamelen van en toegang krijgen tot data. Ook de actieve betrokkenheid van potentiële gebruikers zoals verpleegkundigen en families door middel van co-creatie en evaluatie staat centraal."

Over het Open Technologieprogramma

Het Open Technologieprogramma biedt financiering voor toepassingsgericht technisch-wetenschappelijk onderzoek dat vrij en ongebonden is en niet wordt gehinderd door disciplinaire grenzen. Het programma biedt bedrijven en andere organisaties een laagdrempelige manier om aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot maatschappelijke en/of wetenschappelijke impact.