07 februari 2019

Wordt 2018 een scharnierpunt op de koopwoningmarkt?

Vanaf medio 2013 heeft de Nederlandse koopwoningmarkt zich in een hoog tempo hersteld van de crisis in de vijf voorafgaande jaren. In een betrekkelijk korte periode liepen de koopprijzen fors op. Het jaar 2018 laat echter een afnemende groei of zelfs een daling zien in het volume op de koopwoningmarkt en op de hypothekenmarkt.

31 januari 2019

Smart Box: expositieruimte, bioscoop, uitkijktoren én woonkamer

The Smart Box heeft de ontwerpprijsvraag Smart Square van het Bosch Architectuur Intiatief en de gemeente ’s-Hertogenbosch gewonnen. Het ontwerp van studenten Bouwkunde Sebastiaan Vork, Nikki de Zeeuw en Luuk Goossen werd door de jury uit 52 inzedingen unaniem gekozen.

31 januari 2019

Nieuwe inzichten in erfgoed door satellieten en sociale media

Het HERILAND project gebruikt satellieten en social media om nieuwe inzichten te geven in erfgoed. De huidige satellietfoto's geven snel een perfect beeld van de ontwikkeling van steden en hun beschermde gebieden. Sociale media tonen hoe mensen deze gebieden waarderen en gebruiken.

17 januari 2019

Cinematic approach to ‘Port city futures’

As part of the Port City Futures research programme, Carola Hein and Paolo De Martino (Architecture) will make a film in collaboration with artist and filmmaker Ollie Palmer. The film will feature interviews with key players in Naples, Rotterdam, and Dunkirk together with future development scenarios provide a view into evolving port-city region relationships.

Handbook on informal urbanisation

The new handbook, edited by Roberto Rocco and Jan van Ballegooijen, explores 25 cases in 24 cities around the world. In each case, informal urbanisation has played a pivotal role in how people have struggled for their right to the city and for their ‘right to rights’ as citizens.

17 januari 2019

Resilient dwelling clusters for urban resettlement

The Global Housing Study Centre will create a living lab in Addis Ababa, Ethiopia, to create resilient dwelling clusters for urban resettlement. The lab has been made possible with a € 500.000,- grant from the joint SDG research programme from NWO-WOTRO Science for Global Development.

15 januari 2019

Studenten TU Delft presenteren ontwerp om inefficiënte kantoren te transformeren in appartementen die meer energie produceren dan gebruiken

Het MOR (Modular Office Renovation) -team van de TU Delft, dat bestaat uit 54 studenten, is bezig met een ontwerp om (een deel van) een inefficiënt kantoor te renoveren in een appartement dat meer energie produceert dan dat het zelf gebruikt. Op 15 januari 2019 heeft het team het definitieve ontwerp van dit prototype onthult. Met het uiteindelijke prototype gaat het team in juli 2019 naar Hongerije om mee te doen aan een internationale studenten-competite voor energiezuinige huizen.

14 januari 2019

Vormen en patronen tonen fragmentatie Chinese stad

Ruimtelijke inpassing van nieuwe bebouwing in een bestaande omgeving is voer voor veel discussie, terwijl het feitelijk niet gaat om woorden. Kijk naar vormen en patronen als je historische continuïteit wilt bereiken in een stedenbouwkundig ontwerp, zegt promovendus Jiaxiu Cai.

09 januari 2019

Winnend ontwerp nieuwe trap BK Expo

Het winnende ontwerp voor een nieuwe trap voor de BK Expo verbindt de tentoonstellingsruimte zowel fysiek als visueel met de omliggende ruimtes. Het ontwerp van Veerle Alkemade en Sanne Sophie Hoogkamer is het winnende ontwerp van de Stylos Scala ontwerpcompetitie.

09 januari 2019

Hoe je rivieroevers integreert in een grijze en autoverslaafde stad

Veel steden ontstaan aan de oever van een rivier, maar dat betekent niet dat stad en water per definitie in elkaar geïntegreerd zijn. Promovendus Claudiu Forgaci onderzocht hoe beter ontworpen riviercorridors kunnen bijdragen aan een veerkrachtiger en leefbaarder stad.