30 augustus 2018

New policies for improved housing in Nigerian cities

Nigeria kampt met een enorm woningtekort, vooral in de steden. Om de Nigeriaanse woningvoorziening te kunnen verbeteren moeten zowel de formele als de omvangrijke informele sector aan de slag, concludeert Job Taiwo Gbadegesin in zijn proefschrift.

16 augustus 2018

Woningaanbod op koopwoningmarkt steeds nijpender

Het aanbod van koopwoningen droogt steeds verder op. Onvoldoende aanbod van nieuwbouwwoningen en een volledig omgeslagen koopproces van bestaande woningen zijn daar redenen voor. Consumenten willen kopen, maar hebben steeds minder te kiezen. De tweeëntwintigste Monitor Koopwoningmarkt, gepresenteerd door OTB, laat zien hoe de meeste woningmarktgebieden inmiddels een krappe tot zeer krappe koopwoningmarkt kennen.

16 augustus 2018

Alles wat je moet weten over klimaatinstallaties

Klimaatinstallaties kunnen worden ontworpen om een gezond en comfortabel binnenklimaat te realiseren, waarbij ook sprake is van een goede energetische en economische balans. Hoogleraar Indoor Environment Philomena Bluyssen schreef de beknopte gids ‘Wat je moet weten over klimaatinstallaties’, waarin zij uitlegt hoe dit kan worden bereikt.

MOOCs for UN SDGs

The United Nations have compiled a list of more than 100 courses helping to teach about the UN Sustainable Development Goals. Four Mass Open Online Courses of BK Bouwkunde have been selected.

Roboat transformeert Amsterdamse grachten

Het vijf jaar durende onderzoeksproject Roboat gaat over zelfstandige drijvende objecten in metropolitane regio’s. In het project wordt onderzocht wat de potentie is van drijvende en autonome technologie voor het veranderen van de stedelijke infrastructuur. De samenwerking tussen het AMS Institute en MIT (VS) heeft al geleid tot een eerste serie prototypes, die op locatie in Amsterdam gepresenteerd zullen worden in oktober 2018.

12 juli 2018

Circulariteit in 2050: hoe?

Nederland moet zich voor 2050 ontwikkelen naar een volledig circulaire economie. Maar wat betekent dat, kan het überhaupt en waar lopen we tegenaan indien we dit willen bereiken? Daar gaat de onlangs verschenen publicatie ‘Circulariteit - op weg naar 2050?’ over.

05 juli 2018

Explore all facets of the built environment

BK Bouwkunde is represented at the Venice Biennale 2018 through a multitude of different types of projects. The exhibitions can be found in pavilions and in palazzos in the city centre: from a research exhibition to an installation, from student work to a dance performance, from a traveling exposition to young architectural talent.

Loed Stolte wins Young Talent Architecture Award

His project ‘The Bank of England: a dialectical project’ is one of the four winning projects out of 334 nominated student graduation projects. The winning projects are currently on display in Palazzo Mora at the Venice Biennale 2018.

05 juli 2018

NRP Academy celebrates five year anniversary

The National Renovation Platform (NRP) started the one-year academic programme to improve the sustainable re-use of the existing built environment. The academy was developed in collaboration with BK Bouwkunde and several other partners from both the academic and the professional field.

28 juni 2018

Akoestisch effectief gevelontwerp

De spiegelgladde façades die de hedendaagse hoogbouw kenmerken zien er strak uit, maar dragen door geluidsreflectie sterk bij aan de herrie in de stad. Promovendus Jochen Krimm pleit voor gevels met structuur en voor verplichte akoestische tests voor ieder hoog gebouw.