09 februari 2021

Irene Fernandez Villegas benoemd tot AE Sustainability Officer

Het Management Team van de faculteit heeft Universitair Hoofddocent Aerospace Structures and Materials Irene Fernandez Villegas benoemd in de nieuwe rol van Sustainability Officer aan de faculteit.

04 februari 2021

Gemakkelijk(er) ademen met luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie

Een team van onderzoekers geleid door prof. Leroux van ETH Zürich, heeft een nieuwe gepersonaliseerde biologisch afbreekbare 3D-geprinte stent voor de luchtpijp ontwikkeld. De wetenschappelijke publicatie van de groep, waaronder onderzoeker Kunal Masania van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft, is vandaag gepubliceerd in Science Advances.

02 februari 2021

Het AIFluids Lab, nieuw in de tweede serie TU Delft AI Labs

Dr. Davide Modesti, assistant professor bij het department Aerodynamics, Wind Energy, Flight Performance & Propulsion (AWEP) van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zal het onderzoek naar de essentie van complexe fysiese stromingen in lucht, water of andere media.

26 januari 2021

Lancering eerste Nederlandse militaire nanosatelliet

Volgens de huidige planning zal het bedrijf Virgin Orbit medio maart met de eerstvolgende lancering de eerste Nederlandse militaire nanosatelliet (genaamd BRIK-II) in een baan om de aarde positioneren. De satelliet is binnen een uniek samenwerkingsverband ontwikkeld in opdracht van de Koninklijke Luchtmacht.

21 januari 2021

1,44 miljoen subsidie voor Smart Rotors-project

Een belangrijke stap richting een duurzamere luchtvaart en pakket- en personenvervoer via drones werd gezet met de toekenning van 1,44 miljoen euro aan het Smart Rotors-project.

19 januari 2021

Drones navigeren beter als ze ook leren kijken naar textuur, kleur en vorm

Je vraagt je misschien af hoe het komt dat een bij zo perfect zijn weg kan vinden?

22 december 2020

TU Delft, Aerospace Innovation Hub@TUD en Airbus Bizlab breiden samenwerking uit

Innovatie begint met samenwerken. De TU Delft, Aerospace Innovation Hub (AIH) en Airbus Bizlab hebben een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om de samenwerking op gebied van startups en innovatie verder uit te breiden.

02 december 2020

Software TU Delft voor het vaststellen van besmettingsrisico voor specifieke locaties

De Delftse aerodynamica-hoogleraar Fulvio Scarano ontwikkelde samen met stromingsleer-deskundige Lorenzo Botto en simulatie-expert Wouter van den Bos software om de besmettingsrisico’s met het coronavirus te berekenen voor een specifieke locatie. Het model plaatst virtueel een ziek persoon in de ruimte en simuleert hoe snel de virusdeeltjes zich verspreiden.

10 november 2020

Maritieme waterstofdrone TU Delft vliegt langer én groener

Onderzoekers van de TU Delft ontwikkelden samen met de Koninklijke Marine en de Kustwacht Nederland een waterstofdrone die verticaal kan opstijgen en landen, en urenlang horizontaal als een vliegtuig kan vliegen op waterstof.

05 november 2020

Twee NWO -Veni’s voor onderzoekers Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week twee Veni-beurzen van maximaal 250.000 euro toegekend aan wetenschappers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Hiermee kunnen zij gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.