Testimonial Gert-Jan van der Putten

Schoolvak: Natuurkunde
Opleidingsvariant: Master (1-jarig)

In de jaren '90 ben ik begonnen in de Autotechniek. Tijdens mijn opleiding zei mijn natuurkundeleraar regelmatig 'Mooi vak hè!' Niet alleen deze leus, maar ook zijn wijze van lesgeven deed een vonk bij mij overspringen voor een brede oriëntatie op de natuurkunde. Tijdens mijn studie raakte ik steeds meer gefascineerd door de fysica achter alle techniek en ben ik verder gaan studeren bij de faculteit Technische Natuurkunde. Inmiddels ben ik al bijna twee decennia met veel plezier werkzaam als adviseur bij buro Peutz, waarbij ik mij voornamelijk bezig houd met de akoestische aspecten van technische installaties zoals luchtbehandelingskasten, warmtepompen en liften. In het veldwerk tijdens akoestische onderzoeken zijn er heel veel praktische en interessante problemen die je vanuit de basis van de natuurkunde aanvliegt. Tot je kniëen in de modder staan in een bouwput om heigeluid te monitoren of in een woning opsporen waar een tikgeluid of bromtoon vandaan komt, dan wel het medicijn voor te kunnen schrijven om liftgeluid in een appartement te elimeren zijn maar een tipje aan invalshoeken die horen bij mijn afwisselende job die bruist van de fysica.  Al met al een ultiem vakgebied van waaruit ik jonge mensen warm kan maken om zich te verdiepen in natuurkunde.

In het studiejaar 2019-2020 heb ik een sabbatical genomen bij Peutz en ben ik voor een jaar teruggekeerd op de TU-Delft. Hier heb ik bij SEC de Master-lerarenopleiding Natuurkunde gedaan. “In deze mid-life  'studententijd' bij de opleiding tot leraar heb ik de akoestiek niet achter mij hoeven laten. Voor alle gelederen, van VMBO tot VWO, heb ik opdrachten gemaakt waar, binnen het bestek van de lesstof, zich leerlingen in konden verdiepen en interessante proefjes met onder andere geluidmeters, trillingopnemers en ijkbronnen konden doen. Een wedstrijdje bijvoorbeeld  'wie kan het hardst, het hoogst of het laagst praten, zingen of schreeuwen'  of  uit te vinden wat het hoogste trillingnivo bij je stembanden geeft vinden leerlingen erg leuk, geeft een ontspannen sfeer in de klas en ze leren er op praktische wijze begrippen mee zoals geluiddruknivo en frequentie(spectrum).  Hiermee heb ik bereikt dat voor jongeren de natuurkunde wat dichterbij komt bij de dagelijkse praktijk. Het 'wat hep ‘ie eran en wat ken ‘ie ermee' rond het vak Natuurkunde wil ik in de toekomst verder uitstallen voor de aanstormende generatie.”

De SEC-lerarenopleiding van de TU-Delft is zeer veelzijdig en verrijkend voor je eigen persoonlijkheid en om te leren omgaan met pubers. Het goed zijn in je vakgebied is één, maar hoe  je de kennis in de koppies van lieve maar ook weerbarstige tieners krijgt is twee. Dat laatste is één van de ingenieuze vaardigheden die je bij de opleiding wordt geleerd door enthousiaste en ervaren lerarenopleiders. En of je ijdel bent of niet, je ontkomt er niet aan om vaak in de spiegel te kijken naar jezelf tijdens de opleiding. Daar leer je veel van......... ten minste dat was mijn ervaring!

Door de maatschappelijke omstandigheden rond de pandemie heb ik een warme start in het onderwijs vooralsnog even uitgesteld. Mijn bedoeling is om mijn werk als adviseur te gaan combineren met lesgeven.