Wat is het verschil tussen hbo en wo?

Kiezen voor hbo of wo studie?

Het is belangrijk dat je kiest wat bij je past. Op deze pagina vertellen we meer over het verschil tussen universiteit en hbo. Zo kan je jezelf goed oriënteren.

Er zijn twee soorten bachelors: hbo (hoger beroepsonderwijs) en wo (wetenschappelijk onderwijs). De bachelorsdiploma’s van het hbo en de universiteit zijn gelijkwaardig, maar er zijn ook verschillen:

• Opleidingen in het hbo hebben een beroepsgerichte oriëntatie.
    Wo-opleidingen zijn wetenschappelijk georiënteerd.
  • Hbo-bacheloropleidingen zijn 4-jarig (240 studiepunten).
    Wo-bacheloropleidingen zijn 3-jarig (180 studiepunten).
  • De toelatingseis voor een hbo-bacheloropleiding is een diploma op minimaal mbo (niveau 4) of havoniveau. Voor wo-bachelors is dat een vwo-diploma of hbo-propedeuse.

Een bachelorsdiploma van het hbo geeft niet automatisch toegang tot een verwante masteropleiding aan de universiteit. Soms is het mogelijk een schakelprogramma te volgen, waarin je tekorten in kennis en vaardigheden kunt wegwerken.

Routes na de middelbare school

Let op: Soms zijn de doorstroomkeuzes beperkt, laat je daarom goed voorlichten.

Na je wo-bachelor ben je nog niet klaar voor de arbeidsmarkt en kun je nog een master doen (die 1, 2 of 3 jaar duurt). Na je hbo-bachelor kun je solliciteren op een baan of doorstuderen voor een master op de hogeschool of op de universiteit. Kies je voor het laatste? Dan volg je eerst een ‘pre-master’. Hierin komen bijvoorbeeld academische vaardigheden en onderzoek vaardigheden aan bod om je voor te bereiden op de wo-master.

Heb je interesse in een opleiding aan de Haagse Hogeschool, bekijk dan deze video

Interesse in een opleiding aan Hogeschool Inholland? Bekijk dan deze video