Barbara Terhal benoemd tot KNAW-lid

Nieuws - 11 mei 2020 - Communications EWI

De KNAW heeft achttien nieuwe leden gekozen, waarvan vier afkomstig van de TU Delft. Tot die vier behoort ook Barbara Terhal die als hoogleraar Quantuminformatica aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica verbonden is. Sinds 2017 leidt ze eveneens een onderzoeksgroep bij quantumtechnologie-instituut QuTech. In 1999 promoveerde ze als allereerste in Nederland op het gebied van quantumrekenen.

Barbara Terhal (1969)
Hoogleraar quantuminformatica
Barbara Terhal is een autoriteit in de quantuminformatietheorie. In 1999 promoveerde ze als allereerste in Nederland op het gebied van quantumrekenen. Daarbij introduceerde ze het concept van ‘entanglement witnesses’, waarmee een verstrengelde quantumtoestand van een niet-verstrengelde toestand kan worden onderscheiden. Dit concept wordt inmiddels op grote schaal toegepast in zowel theorieën als experimenten. Tegenwoordig is Terhal een internationale expert op het gebied van quantumfoutcorrectie, een onderzoeksdomein dat cruciaal is voor het bouwen van betrouwbare quantumcomputers. Haar zoektocht naar foutcorrectie heeft onderweg veel nieuwe inzichten opgeleverd en tot een beter begrip geleid van wat quantumcomputers wel en niet kunnen.

De drie andere nieuwe TU Delft-leden zijn Ibo van de Poel, Jack Pronk en Frans van der Helm.

Meer informatie
Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. Lees het complete bericht hierover van de KNAW.