Jasper van Kuijk draagt bij aan boek “Die ene leerling”

Nieuws - 21 oktober 2021 - Communication

Inspirerende onderwijsverhalen gaan vaak over de impact die een docent heeft gehad op een leerling. Maar studenten kunnen op hun beurt ook de kijk van docenten op hun vak en zichzelf veranderen.

Voor het boek ‘Die ene leerling’ deelde Delft design onderzoeker en docent Jasper van Kuijk zijn ervaring over studenten die elkaar mogen beoordelen en zijn gesprek met een student hierover met Volkskrant auteur Rik Kuiper:

“Het beoordelen van studenten is soms een intense activiteit. Konden we die last wel bij de studenten op de schouders leggen? Nee, dat was niet goed, oordeelde ik uiteindelijk. Vooral ook omdat zo’n groep ook een sociale eenheid vormt. Ze werken een halfjaar intensief samen en dan lieten wij ze aan het einde elkaar de maat nemen. Dan ga je toch niet goed uit elkaar? De methode met bonuspunten had zeker voordelen, maar uiteindelijk wogen die niet op tegen de nadelen. We zijn er weer mee gestopt.”