Vier toponderzoekers van EWI ontvangen prestigieuze NAE fellow-benoeming

Nieuws - 09 november 2023 - Communication EWI

Vier onderzoekers van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) zijn benoemd tot topexperts door de  Netherlands Academy of Engineering (NAE). In totaal zijn er 62 fellows aangesteld, afkomstig uit de technologische wetenschappen, toegepast onderzoek en innovatie. De fellows richten zich op het stimuleren van een innovatieklimaat dat maatschappelijke en economische waarde genereert door engineering-gebaseerde oplossingen te bieden voor grote maatschappelijke vraagstukken en die tegelijkertijd nieuwe bedrijvigheid en exportkansen bieden.

EWI toponderzoekers

De volgende vier toponderzoekers van de EWI-faculteit zijn benoemd tot NAE Fellow:

Arie van Deursen

Arie van Deursen is hoogleraar software engineering en hoofd van de afdeling Software Technology van de EWI-faculteit. Hij heeft een achtergrond in computer science en programmeertalen, en geeft al jaren les in software testing. Hij is wetenschappelijk directeur van AI-for-Fintech Research (AFR), een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse bank ING en de TU Delft. Hij is ook lid van de adviesraad van ICAI, het Nederlandse innovatiecentrum voor AI, en is medeoprichter van twee bedrijven: The Software Improvement Group (2000) en PerfectXL (2010).

Catholijn Jonker

Catholijn Jonker is hoogleraar Interactive Intelligence aan de EWI-faculteit. Zij heeft een achtergrond in computer science. Ze is lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen en van de Academia Europaea. Tot 2016 was ze voorzitter van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) in Nederland. Catholijn is EurAI Fellow sinds 2015, en EurAI bestuurslid sinds 2016. EurAI is de European Association for Artificial Intelligence.

GuoQi Zhang

GuoQi Zhang is hoogleraar Micro/Nanoelectronics System Integration and Reliability aan de EWI-faculteit, lid van de Nederlandse Academie van Ingenieurswetenschappen en IEEE Fellow. Zijn onderzoeksinteresses omvatten multi-level heterogene systeemintegratie en packaging; multi-physics en multischaal modellering en optimalisatie van micro/nano-elektronica; digitale tweeling en ontwerpen voor betrouwbaarheid; breedbandige halfgeleiders sensoren en componenten; SSL-technologie; en hun toepassingen voornamelijk in gezondheidszorg, energie en mobiliteit.

De missie van de NAE

Technologische ontwikkelingen, van elektriciteit tot kunstmatige intelligentie, hebben de wereld ingrijpend veranderd. Het verstandig inzetten van technologie is cruciaal voor het realiseren van innovaties die nodig zijn voor een duurzame ontwikkeling van onze samenleving met een brede toegang tot goede gezondheidszorg, voeding, energie, water en huisvesting. Dit vormt de basis voor de missie van de Netherlands Academy of Engineering.

Met de benoeming van de 62 fellows gaat NAE daadwerkelijk van start. Vele andere landen gingen Nederland al voor in het oprichten van hun eigen nationale Academies of Engineering, zoals de Royal Swedish Academy of Engineering Sciences (IVA) en de Duitse National Academy of Science and Engineering (Acatech).

Benoeming NAE leden

Op maandag 13 november vindt de feestelijke inauguratie van de 62 fellows plaats in De Nieuwe Kerk in Den Haag. Daarbij zullen naast de demissionair Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Economische Zaken en Klimaat ook de 4TU.Federatie toespraken houden. Zij maakten de oprichting mogelijk. Zie hier voor het hele programma en aanmelding.

Van harte gefeliciteerd aan alle nieuwe NAE Fellows!