IO-studenten presenteren health design-project op de VN Klimaatconferentie

Nieuws - 07 december 2023 - Communication

Vijf masterstudenten van Integrated Product Design zijn afgereisd naar Dubai om hun project KUKUA te presenteren: een apparaat dat vroegtijdige ondervoeding bij kinderen in afgelegen gebieden van Oost-Afrika helpt diagnosticeren. Het project werd ontwikkeld als onderdeel van het vak Advanced Embodiment Design (AED) en werd geselecteerd uit meer dan 3000 aanmeldingen van 710 universiteiten uit 108 landen om deel te nemen aan de Prototypes for Humanity tentoonstelling. Lees verder voor meer informatie!

Het team

Het project is ontwikkeld door de studenten Ariadna Izcara Gual, Carlota Muñoz Ruiz, Gou Xuan, Julia Arntz en Nidia Béjar Kurtin. In samenwerking met ons Delft

Over KUKUA

Design Inclusive Global Health Lab en het Rode Kruis Kenia hebben ze een draagbaar apparaat ontworpen dat door gezondheidszorgvrijwilligers in afgelegen gebieden kan worden gebruikt om de groei van kinderen van 0-5 jaar te observeren. Ondervoeding is in deze gebieden de oorzaak van 45% van de kindersterfte.

Als een soort medisch Zwitsers zakmes ter grootte van een literfles, stelt het smart KUKUA-apparaat gebruikers in staat om de componenten te configureren in verschillende meetopstellingen. Samen met een app helpt het bij het meten en analyseren van essentiële groeiparameters zoals gewicht, lengte en de ‘MUAC’ (midden-bovenarmomtrek). KUKUA streeft ernaar de werkdruk van zorgvrijwilligers te minimaliseren en de algehele gezondheidszorg voor deze jonge kinderen te verbeteren.

IO-professor in Inclusive Health, Jan Carel Diehl, vertelt: "KUKUA laat zien hoe smart-technologieën toegang kunnen bieden tot basisgezondheidszorg in afgelegen gebieden".

The Prototypes for Humanity tentoonstelling

Het project is geselecteerd voor de Prototypes for Humanity tentoonstelling op de Klimaatconferentie van de Verenigde Naties (COP28). Het studententeam presenteert hier hun werk naast andere vertegenwoordigers van UNICEF. Het doel van de tentoonstelling is om tastbare voorbeelden te geven van hoe wereldse klimaatveranderinguitdagingen ook kansen zijn om voor een veerkrachtigere en rechtvaardigere samenleving te ontwerpen.

De studenten blijven in Dubai tot 12 december. Carlota Muñoz Ruiz uit haar enthousiasme over de ervaring: "Geselecteerd worden om ons project op deze conferentie te presenteren heeft ons unieke kansen geboden voor verdere ontwikkeling en heeft het mogelijk gemaakt voor ons om andere briljante studenten van over de hele wereld te ontmoeten."

Na de conferentie zal KUKUA verder worden ontwikkeld en getest in Kenia.