IO alumni Emma Linders wint James Dyson Award 2023 met herbruikbare noodpen

Nieuws - 13 september 2023 - Communication

Jaarlijks worden er 150 miljoen auto-injectors, die bijvoorbeeld bij een hevige allergische reactie gebruikt worden, verbrand na gebruik. daarbij wordt 120.000 ton aan CO2 uitgestoten. Emma Linders, net afgestudeerd aan de faculteit IO, ontwierp een oplossing die de uitstoot met 60% verlaagt. Met de YpsoMate Refill, een herbruikbare noodpen, won ze de James Dyson Award 2023. Gefeliciteerd!

Normaliter gooien patiënten hun auto-injecor, ook wel noodpen genoemd, na gebruik weg. Met de YpsoMate Refill kunnen ze deze via de apotheek of post moeiteloos terugsturen naar een Refill Hub. In deze hub wordt de auto-injector middels een geautomatiseerd proces gedemonteerd en gedesinfecteerd, waarna de voorgevulde spuit wordt vervangen. Er wordt ook een kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd en de auto-injector wordt weer in elkaar gezet. Vervolgens wordt de auto-injector verzegeld met een nieuw medicijnspecifiek label, met een herkenbare look voor de gebruiker. De YpsoMate Refill is ontwikkeld in samenwerking met de Alliance to Zero.

The Alliance to Zero

Het afstudeerproject van Emma maakt deel uit van een breder initiatief van The Alliance to Zero samen met de faculteit IO waarbij wordt gekeken naar mogelijke circulaire strategieën om de milieu-impact van auto-injectoren te verminderen. Naast auto-injectoren wordt ook naar andere medische hulpmiddelen binnen het Sustainable Hospital Fieldlab gekeken. Zo zijn we op weg naar een meer duurzame gezondheidszorg.

Over Emma Linders

Emma Linders heeft net haar master Integrated Product Design aan de TU Delft afgerond en werkt nu bij het ontwerpbureau npk design. Via haar master heeft ze zich verdiept in duurzaam ontwerpen, met als ambitie om producten te ontwerpen die een positieve invloed hebben op zowel de gebruiker als de natuur.

Over James Dyson Award

Elk jaar zoekt de James Dyson Award naar nieuw talent op het gebied van ontwerpen en techniek. De opdracht van de James Dyson Award is om iets te ontwerpen, dat een probleem oplost. Hiermee worden jonge designers, productontwikkelaars en ingenieurs gestimuleerd nieuwe en betere manieren te vinden om een bepaald probleem op te lossen.

Neem contact op met Professor Jan Carel Diehl voor meer informatie rond de samenwerking tussen IO en The Alliance to Zero en het Sustainable Hospital Fieldlab.