Laatste Nieuws

881 resultaten

04 april 2023

Open Technologieprogramma financiert drie Delftse onderzoeksprojecten

Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen kent financiering toe aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Drie van de totaal zeven voorstellen zijn gehonoreerd aan Delftse onderzoekers. In totaal financiert NWO de projecten met 5,8 miljoen euro, betrokken bedrijven en andere organisaties investeren 900 duizend euro.

Vier ontwerpen voor aardbevingsbestendige onderkomens voor Turkije en Syrië

Modulaire woningen die snel aangepast kunnen worden aan een gezinssituatie, puin slim hergebruiken als bouwmateriaal voor tijdelijke woningen, noodopvang in tentenkampen zo opzetten dat toch gemeenschappen samen kunnen zijn. Met zulke woonoplossingen en ontwerpen kwamen 50 studenten van de TU Delft na een onderwijsweek over aardbevingsbestendig bouwen en architectuur na humanitaire rampen.

28 maart 2023

TU Delft behoudt positie in top 15 in de wereld QS Engineering & Technology Ranking

In de op 22 maart 2023 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 13e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in negen vakgebieden een positie in de top 20.

28 maart 2023

Nieuw CardioVascular Biomechanics Lab gouden greep voor zowel ingenieurs, artsen als patiënt

Delftse wetenschappers en studenten die onderzoek doen naar de biomechanica van het hart en bloedvaten werken samen met cardiologen, neurologen en radiologen van het Erasmus MC in het CardioVascular Biomechanics Lab (CVBL). Ze werken dagelijks aan biomechanische vraagstukken op het gebied van hart -en vaatziekten en blijken daarbij van onschatbare waarde voor elkaar.

27 maart 2023

Universiteitsfonds Delft lanceert nieuwe campagne: Tech for Impact

Hoe maken we fysieke beroepen aantrekkelijker, kunnen we het onderzoek naar dementie versnellen? Op welke manier maken we van onze campus een duurzaam voorbeeld en lukt het ambitieuze studenten de zeewierteelt te verduurzamen? Deze vier vragen staan centraal in de nieuwe campagne van het Universiteitsfonds Delft: Tech for Impact 2023.

24 maart 2023

Informatiemarkt 22 april 2023: 60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor

De koepel van de onderzoekreactor op TU Delft Campus is voor velen een vertrouwd gezicht. Dit jaar is het al 60 jaar geleden dat de reactor in gebruik is genomen. Maar, wie weet hoe en waarvoor deze reactor gebruikt wordt?

17 maart 2023

Automatische voertuigen – Hoe blijft de mens de techniek de baas?

Zelfrijdende voertuigen die ons soepel, snel en geheel automatisch van A naar B brengen – technisch gezien zijn we er al bijna. Maar voordat we deze slimme auto’s op de weg laten, moeten we er wel voor zorgen dat het voldoende veilig, beheersbaar en verantwoord blijft. Hoe kunnen autofabrikanten, wegbeheerders en beleidsmakers daar samen aan werken?

15 maart 2023

TU Delft kroont beste klimaat- en energiepublicatie

Een algoritme dat voor een hogere energieopbrengst van windparken zorgt én een onderzoek waaruit blijkt dat niet alleen brandstofverbruik maar ook seizoenseffecten een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren van vliegroutes en vlieghoogtes. Dit zijn – in één zin samengevat – de twee grote winnende publicaties van de Beste Climate & Energy Paper Award. De awardceremonie, die woensdag 15 maart plaatsvond op de TU Delft, stond volledig in het teken van grote en kleine innovaties die een bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie en het beteugelen van klimaatverandering.

13 maart 2023

Studenten ontwerpen shelters voor getroffen Syrië en Turkije

Na de aardbeving in Turkije / Syrie bivakkeerden duizenden getroffen inwoners van Turkije en Syrië in de ijzige buitenlucht zonder eerste levensbehoefte. Zoals vaker in een rampgebied zijn er onvoldoende geschikte opvang- of noodlocaties om al die getroffenen van een ramp op te vangen. Bij de faculteit Bouwkunde heeft een team van studenten en deskundigen het initiatief genomen om hun expertise in te zetten om een modulaire shelters te ontwerpen.

09 maart 2023

Wat denkt de Nederlandse samenleving over het klimaatbeleid?

Van 9 maart 2023 tot en met 21 april 2023 kunnen alle Nederlanders de politiek adviseren over klimaatbeleid middels de Nationale Klimaatraadpleging. Onderzoekers stellen via deze zogenaamde Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) Nederlanders in staat om de Tweede Kamer van advies te voorzien.