Laatste Nieuws

889 resultaten

29 september 2022

Vijf toekomststrategieën voor de Nederlandse delta in 2120

Er is een ontwerpende aanpak nodig om de Nederlandse delta in de toekomst veilig en leefbaar te houden. Onderzoekers, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en ingenieurs maakten in het kader van de Redesigning Deltas beweging vernieuwende ontwerpen voor 5 regio’s in Nederland.

27 september 2022

Droge voeten dankzij techniek, mens en natuur

De wateroverlast in Limburg in 2021 toonde maar weer eens dat we ondanks alle maatregelen ook in Nederland kwetsbaar zijn voor overstromingen. Hoogleraar Integrale Waterbouwkunde Bas Jonkman brengt in binnen- en buitenland overstromingsrisico’s in beeld om vervolgens passende maatregelen te bedenken.

26 september 2022

Rendement van 30% bereikt met vier terminal perovskiet-silicium PV-tandemcellen

TNO, TU Eindhoven, imec en TU Delft – partners in Solliance – hebben de krachten gebundeld om de conversie-efficiëntie van tandemzonnecellen verder te verhogen tot voorbij de grenzen van de huidige commerciële fotovoltaïsche (pv) modules. Voor het eerst doorbreken perovskiet/silicium-tandems met vier terminals, waarbij de topcel gecertificeerd is, de barrière van 30%. Zo'n hoog rendement maakt het mogelijk om meer vermogen per m2 en minder kosten per kWh te realiseren.

22 september 2022

“We hebben supercomputers nodig – voor het ontwerpen van vliegtuigvleugels tot aan het doen van klimaatvoorspellingen”

20 september 2022

Nieuwe methode van radioactief labelen voor persoonlijke kankerbehandeling

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe methode gevonden om nanodeeltjes geladen met radioactieve zouten efficiënt te maken voor zowel medische beeldvorming als behandeling. Doordat het ontzettend eenvoudig is om deze nanodeeltjes samen te stellen, is de innovatie zeer geschikt voor klinisch onderzoek en behandelingen van kankerpatiënten.

19 september 2022

TU Delft opent wereldwijd unieke windtunnel

Windmolens worden steeds groter en de windsnelheid is nooit gelijk op ieder stukje rotor – het ronddraaiende deel van een windturbine. Het is daarom belangrijk om experimenten te verrichten met niet-uniforme windvelden: velden waarin de windsnelheid niet gelijk is op iedere plek. Met de opening van het Wind AI Lab van de TU Delft, een wereldwijd unieke windtunnel, wordt dit mogelijk.

15 september 2022

Maatschappij vereist meer ingenieurs: start verkenning groei en multicampusstrategie TU Delft

Ingenieurs spelen een belangrijke rol bij het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze eeuw. Het opleiden van ingenieurs is daarmee cruciaal voor het welzijn en de welvaart van Nederland. De landelijke schreeuw om ingenieurs is onverminderd hoog. Hier ligt een grote verantwoordelijkheid, die TU Delft wil nemen. Dat vereist een nieuwe strategische koers, een andere manier van denken. Niet: ‘Wat kunnen we aan?’, maar: ‘Wat is er nodig en hoe gaan we dat doen?’ Dit stelt ons voor een enorme opgave die we zeker niet alleen kunnen volbrengen.

05 september 2022

Kees Vuik ontvangt Leermeesterprijs 2022

Op maandag 5 september is de Leermeesterprijs 2022 uitgereikt aan professor Kees Vuik, hoogleraar Numerieke Wiskunde bij de faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). De feestelijke uitreiking ging vooraf aan de Opening van het Academisch Jaar 2022-2023. Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan TU Delft.

26 augustus 2022

Nieuw CRISPR-Cas systeem met aan-uit schakelaar knipt eiwitten

Onderzoekers van de TU Delft in de groep van Stan Brouns hebben een CRISPR-Cas eiwit ontdekt dat geen DNA knipt maar eiwitten.

25 augustus 2022

Cellen: sterk op de juiste plaats en tijd

Onderzoekers van de TU Delft en NWO-instituut AMOLF ontdekten hoe bepaalde moleculaire bindingen levende cellen zowel flexibel maken om te bewegen als sterk om krachten te weerstaan.