Laatste Nieuws

906 resultaten

30 november 2022

ERC Advanced Grant voor Chiara Bisagni

De European Research Council heeft een ERC Advanced Grant toegekend aan professor Chiara Bisagni, hoogleraar Aerospace Structures and Computational Mechanics aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft.

29 november 2022

Op zoek naar de felbegeerde veilige, betere en duurzame batterij: BatteryNL

Iedereen die in Nederland werkt aan de ontwikkeling van batterijen, kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen, heeft zich verenigd in het consortium BatteryNL om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaalinterfaces. Prof. M. (Marnix) Wagemaker (TU Delft - Faculteit Toegepaste Wetenschappen) is de projectleider van een 9,3 miljoen euro kostend project gefinancierd door NWO-ORC.

28 november 2022

Investeren in kennis rendeert

Zonder innovatie-ecosystemen zoals die van TU Delft Campus zou de Nederlandse economie kleiner en minder veerkrachtig zijn, zegt het Britse onderzoeksbureau BiGGAR Economics.

25 november 2022

De ENHANCE Alliance verwelkomt drie nieuwe universiteiten als lid, voor de oprichting van een powerhouse van onderwijs en onderzoek

De Technische Universiteit Delft, de Gdańsk University of Technology en de ETH Zurich sluiten zich aan bij de ENHANCE Alliance die streeft naar de vorming van een Europese Universiteit.

24 november 2022

Quantumgeluid verbindt quantumapparaten van de toekomst

Natuurkundigen van het Gröblacher-lab van de TU Delft hebben een apparaat gebouwd dat verschillende quantumapparaten en qubits met elkaar kan verbinden. Voor het eerst zijn wetenschappers in staat zoveel qubits op te slaan als ze maar willen op een zeer compact oppervlak van deze chipsoort.

Saskia van Heumen: TU Delft Best Graduate 2022

Vandaag, 22 november, presenteerden de acht beste afstudeerders van de TU Delft hun excellente afstudeerscriptie tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony 2022. De prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2022 werd uitgereikt aan ir. Saskia van Heumen, afgestudeerd aan de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Saskia ontwikkelde een methode om lymfevaten in patiënten nauwkeurig in beeld te brengen.

ERC Starting Grant voor vier Delftse onderzoekers

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt, waaronder vier wetenschappers van TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar, is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

TU Delft helpt de EU om strategisch crisismanagement te verbeteren

Tina Comes, professor Resilience aan de TU Delft, heeft een centrale rol gespeeld bij het adviseren van de EU over hoe zij haar rol bij crises kan verbeteren. Vandaag overhandigde zij in Straatsburg het wetenschappelijke rapport over crisisbeheer aan twee Europese commissarissen en het Europees Parlement.

21 november 2022

Refreeze the Arctic Foundation ondersteunt klimaatonderzoek TU Delft

Op 21 november 2022 heeft het Universiteitsfonds Delft een meerjarige schenkingsovereenkomst gesloten met Stichting Refreeze the Arctic Foundation. Hierdoor is het mogelijk om innovatieve methodes aan de TU Delft te ontwikkelen om wolken aan te passen en zo opwarming van de aarde tegen te gaan.

16 november 2022

Navigeren op de decimeter nauwkeurig

Onderzoekers van de TU Delft, Vrije Universiteit Amsterdam en VSL hebben een alternatief plaatsbepalingssysteem ontwikkeld dat robuuster en nauwkeuriger is dan GPS, met name in bebouwd gebied. Met het prototype van het systeem, geïmplementeerd in een speciaal opgezet mobiel netwerk, is een nauwkeurigheid van 10 centimeter behaald.