Laatste Nieuws

889 resultaten

19 januari 2023

Green Dragons’ Den TU Delft

Donderdag 19 januari 2023 organiseerde de TU Delft de Green Dragons’ Den, gebaseerd op het televisieprogramma, maar dan gericht op duurzame innovaties. Tijdens de Green Dragons’ Den kregen bedrijven de kans om hun idee te pitchen aan een jury.

17 januari 2023

Nieuwe methode zorgt voor revolutie in netwerkanalyse

Het toont het kortste pad, zelfs wanneer 90% van het netwerk verborgen is.

12 januari 2023

Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?

Nederland moet rekening houden met klimaatgerelateerde overstromingsrisico's bij het plannen van nieuwe woningen adviseert het Deltaprogramma: waar en hoe we huizen bouwen en wat overheden en huiseigenaren kunnen doen om zich aan te passen aan de toenemende overstromingsrisico's.

10 januari 2023

TU Delft in ROBUST met 3 nieuwe ICAI-labs en AI-clinics voor MKB door NWO-impuls van 25 miljoen euro

Vandaag maakte de NWO bekend dat zij het ROBUST-programma 25 miljoen euro toekent. ROBUST, een initiatief vanuit het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI), is een samenwerking van 51 partners uit bedrijfsleven, overheid, en de kennissector, waaronder de TU Delft. Het totaalbudget van ROBUST is ruim 87 miljoen euro, en met de nieuwe impuls van NWO komen er 17 labs en 170 promovendi in 10 jaar bij.

22 december 2022

Delftse handprothesen naar oorlogsslachtoffers in Oekraïne

De vraag naar handprothesen in Oekraïne is sinds de oorlog sterk toegenomen. Delftse onderzoeker Gerwin Smit ontwierp een 3D-geprinte handprothese die betaalbaar en eenvoudig te produceren is voor landen waar te weinig budget voorhanden is. In India wordt deze handprothese reeds gebruikt. Het Indiase technologiebedrijf Vispala doneerde Smit’s 3D-geprinte handprothesen aan oorlogsslachtoffers in Oekraïne. Met behulp van een donatie van het Amerikaanse IT-bedrijf Cisco konden 350 handprothesen in Kiev worden overhandigd.

20 december 2022

Aan het Spui brengt TU Delft kennis en expertise nog dichter bij overheid en bestuur

Velen kennen het nog als het oude V&D-gebouw, later trok het Canadese warenhuis Hudson’s Bay er kortstondig in, maar het iconische pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag krijgt een academische bestemming. Samen met de Universiteit Leiden, de Open Universiteit en Universiteiten van Nederland (v/h VSNU) wordt TU Delft in 2025 medebewoner van het Spuigebouw. De ideale plek om ingenieurskennis dichter bij het hart van beleid en bestuur te brengen, vinden Behnam Taebi (Faculteit Techniek Bestuur en Management TU Delft) en Jaco van Noppen (Campus Real Estate & Facility Management TU Delft).

15 december 2022

Bieke Cattoor nieuw lid De Jonge Akademie

Dit jaar behoort Bieke Cattoor van de afdeling Urbanism, sectie Landschapsarchitectuur tot een van de tien nieuwe leden van De Jonge Akademie. De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van onderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid.

14 december 2022

Tech for Energy | Hartelijk dank!

Tech for Energy | Samen versnellen we de energietransitie. Met de campagne draagt het Universiteitsfonds Delft bij aan deze onderzoeken en aan de ambitie van de universiteit om hierin in Nederland een voortrekkersrol te nemen. Ruim 200.000 euro werd opgehaald.

14 december 2022

40 miljoen voor onderzoek naar innovatieve technologie in negen nieuwe Perspectief-programma’s

Negen consortia van onderzoekers, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties gaan met een budget van bijna 40 miljoen euro werken aan technologische innovaties, gericht op maatschappelijke uitdagingen. TU Delft is trekker in drie gehonoreerde consortia en neemt deel in drie andere consortia, gerelateerd aan onze maatschappelijke thema’s Resilient Cities & Mobility, Health & Care en Climate & Energy.

13 december 2022

Top 10 klassering studenten Team Epoch in wereldwijde competitie codering voor duurzaamheid