Laatste Nieuws

889 resultaten

24 augustus 2022

Koningin Máxima en minister Dijkgraaf bezoeken ontvangstweek TU Delft

Hoog bezoek tijdens de Delftse Ontvangstweek (OWee) en het Introduction Programme (IP) voor nieuwe studenten: Hare Majesteit Koningin Máxima en minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kwamen langs bij de Activiteitenmarkt en spraken met studenten over mentaal welzijn.

22 augustus 2022

Wetenschappers meten stedelijke emissies van broeikasgassen en luchtverontreiniging in Rotterdam

Wetenschappers van de TU Delft gaan samen met diverse onderzoeksinstellingen onderzoeken hoe vermindering van uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling het best met atmosferische metingen gemonitord kunnen worden. Maandag 22 augustus start de meetcampagne in de regio Rotterdam.

15 augustus 2022

Delfts iGEM studententeam wil sensor voor GHB in drankjes ontwikkelen

Iemand kan ongemerkt drugs in je drankje doen, waarna je wellicht niet meer in staat bent om helder na te denken. Toch kan drogering bijna nooit bewezen worden, omdat GHB binnen 3 uur uit het bloed verdwijnt. Het iGEM studententeam van de TU Delft werkt aan een snelle sensor voor GHB in drankjes te detecteren. Zo kan de gebruiker worden gewaarschuwd en bewijs van de drogering geleverd worden.

04 augustus 2022

Delftse onderzoekers maken DNA-motoren op nanoschaal

Onderzoekers van de TU Delft hebben de kleinste door stroming gedreven motoren ter wereld ontwikkeld. Geïnspireerd door de iconische Nederlandse windmolens en door biologische motoreiwitten hebben ze een zichzelf configurerende, stromingsgedreven turbine uit DNA gemaakt, die energie van een elektrische of zoutgradiënt omzet in bruikbaar mechanisch vermogen. De resultaten bieden perspectief voor de ontwikkeling van actieve robotica op nanoschaal. Het artikel is vandaag gepubliceerd in Nature Physics.

01 augustus 2022

TU Delft hijst regenboogvlag

29 juli 2022

Zijn we wel goed voorbereid op de ‘technologische storm’ die eraan komt?

Zijn we als maatschappij wel klaar voor de stormachtige ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI), 5G of The Internet of Things? Over die vraag bogen onderzoekers van de TU Delft zich.

24 juli 2022

Delft Hyperloop wint de European Hyperloop Week

Het studententeam Delft Hyperloop heeft de eerste prijs voor het beste hyperloop prototype tijdens de European Hyperloop Week gewonnen, een internationale hyperloopwedstrijd waar zestien teams vanuit de hele wereld aan deelnamen. Na zich een jaar lang volledig gestort te hebben op het ontwerpen en bouwen van een hyperloop prototype, streed het Delftse team, bestaande uit 38 studenten van de TU Delft, afgelopen week tegen de internationale tegenstanders.

21 juli 2022

NextSkins: EIC Pathfinder-beurs voor gezamenlijk onderzoek naar levende materialen

Een team onderzoekers van TU Delft, Imperial College London en Aalto University heeft een EIC Pathfinder Challenge-beurs van 4 miljoen euro ontvangen voor hun NextSkins-onderzoeksproject naar Engineered Living Materials.

13 juli 2022

Delftse studenten in de startblokken voor internationale hyperloop wedstrijd

Op 18 juli start in Delft de ‘European Hyperloop Week’, de internationale hyperloop competitie voor studententeams van over de hele wereld.

08 juli 2022

Convergence brengt investering van 60 miljoen bij elkaar voor toekomstbestendige zorg

Tien Flagship projecten van de Convergence, de strategische samenwerking van de TU Delft, het Erasmus MC en de Erasmus Universiteit Rotterdam gaan onderzoek doen gericht op het toekomstbestendig maken van de gezondheidszorg. De Flagships ontvangen bij elkaar 20 miljoen euro van het Convergence Health & Tech programma. Samenwerking met publieke en private partijen voegt daar nog eens ruim 40 miljoen aan toe.