Laatste Nieuws

889 resultaten

06 juli 2022

QuTech, Eurofiber en Juniper Networks werken samen aan de uitrol van een Quantum-testbed

01 juli 2022

Vidi’s voor acht Delftse toponderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 101 ervaren onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Hiermee kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

28 juni 2022

7,4 miljoen euro voor onderzoek naar producten uit afvalwater

Douchen, schoonmaken, toilet spoelen, industriële productie; allemaal processen waarbij veel water wordt gebruikt. Maar wat gebeurt er met het vuil in het water, met alles wat wordt weggespoeld en samen met het water in het riool verdwijnt?

28 juni 2022

Onderzoekers TU Delft: zeespiegelstijging langs Nederlandse kust versnelt

De zeespiegelstijging langs de Nederlandse kust is aan het versnellen. Dat melden wetenschappers van de TU Delft in een nieuwe studie. Uit een uitgebreide analyse van de metingen van acht getijdestations langs de Nederlandse kust (onder meer die van Maassluis, Delfzijl en Vlissingen) blijkt dat de gemiddelde zeespiegelstijging – sinds midden jaren negentig – 2.7 ± 0.4* millimeter per jaar is. In vergelijking tot de zeventig jaar daarvoor is dat een significante stijging van 1.0 ± 0.5 mm/jaar.

24 juni 2022

Delftse studenten maken indruk in competitie met oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft – is vrijdag 24 juni derde geworden tijdens de Solar Decathlon Europe 21/22. Het team bereikte deze prijs met een innovatief plan om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren.

23 juni 2022

Opening Mondai: House of AI

Het nieuwe House of AI, Mondai, heeft donderdag officieel de deuren geopend op de TU Delft Campus. In Mondai zullen wetenschap, onderwijs en innovatie op het gebied van AI samenkomen aan de hand van een programmering van lezingen, workshops, hackathons en andere events voor studenten, alumni, wetenschappers, professionals en geïnteresseerd publiek.

22 juni 2022

Onderzoekers ontwerpen bluetooth dat blijft werken zonder continue stroom

Internet of Things nu mogelijk zónder batterijen of continue stroom, dankzij de uitvinding van ‘intermittently-powered bluetooth’ FreeBie

21 juni 2022

Delftse track-and-trace methode voorspelt maximale scherpte in microscopie

Wetenschappers van de TU Delft geven inzicht in de beperkingen van superresolutie-microscopie en bieden nieuwe rekenmethode om maximale scherpte te bepalen. Met superresolutie-microscopie worden processen in de levende cel, het ontstaan van ziektes en de ontwikkeling van nieuwe medicijnen onderzocht. Hun bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Biophysical Journal.

13 juni 2022

TU Delft-onderzoekers ontwikkelen model voor groen, energieonafhankelijk Europa

Onderzoekers van de ETH Zürich en de TU Delft hebben een model ontwikkeld waarmee honderden scenario’s kunnen worden gegenereerd die kunnen leiden tot een Europees energiesysteem dat in 2050 volledig groen en zelfvoorzienend is.

10 juni 2022

Meer aandacht naar scheepsvaart in klimaatbeleid

“We maken ons zorgen om het effect van de uitstoot van schepen op ons klimaat. Maar we moeten ons ook dringend zorgen gaan maken om het effect van klimaatverandering op de scheepvaart.” Dat stelde havenhoogleraar Mark van Koningsveld in zijn intreerede aan de TU Delft, vrijdag 10 juni tijdens het symposium Port & Waterways.