Laatste Nieuws

884 resultaten

26 april 2022

ERC Advanced grants voor TU Delft onderzoekers

De European Research Council heeft een ERC Advanced Grant toegekend aan twee TU Delft onderzoekers: Sjoerd Stallinga (ImPhys) en Frank Hollmann (Biotechnology). De Europese beurs stelt internationaal gevestigde onderzoeksleiders in staat om een vijfjarig onderzoeksproject uit te voeren.

19 april 2022

TU Delft intensiveert onderzoek drijvende windturbines

Als het aan de Europese Commissie ligt, is alle gebruikte energie in 2050 afkomstig uit duurzame bronnen. Maar om dit doel te kunnen halen, moet er – op grote schaal – gebruik worden gemaakt van drijvende windturbines, stelt Axelle Viré, windexpert aan de TU Delft. ‘Hoewel de techniek momenteel nog in de kinderschoenen staat, is de potentie enorm,’ legt Viré uit. ‘En om die potentie te verzilveren, lanceert de TU Delft het Floating Renewables Lab: een labfaciliteit die alle elementen uit de drijvende windturbineketen en andere offshore hernieuwbare energiebronnen, met behulp van numerieke modellen en AI, aan elkaar knoopt.’

19 april 2022

Bacteriën afluisteren met drumvel van grafeen

Een team onderzoekers van de TU Delft, onder leiding van dr. Farbod Alijani, heeft het minimale geluid van een enkele bacterie opgevangen met behulp van grafeen. Hun onderzoek is nu gepubliceerd in Nature Nanotechnology.

14 april 2022

Daar aan de Amsterdamse Grachten

Het is een mooi gezicht, de grachten en kades in historische steden zoals Amsterdam, Utrecht en Delft. De constructies van die kades zijn soms al 300 jaar geleden gebouwd, vaak op houten palen.

12 april 2022

Topspelers luchtvaartsector en TU Delft gaan snellere transitie naar duurzame luchtvaart realiseren

KLM Royal Dutch Airlines, Royal Schiphol Group, Airbus, Koninklijke NLR en TU Delft gaan een intensieve samenwerking aan om de technologische ontwikkeling naar klimaatneutraal vliegen in 2050 te realiseren.

11 april 2022

Veni’s voor negen Delftse toponderzoekers

Nog eens 78 veelbelovende jonge wetenschappers ontvangen van NWO Veni-financiering van maximaal 280.000 euro. Het gaat om zestig onderzoekers uit het domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) en achttien uit de Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW), die de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder kunnen ontwikkelen. De Veni’s voor de domeinen ENW en ZonMW werden in december 2021 bekend gemaakt.

08 april 2022

TU Delft en TNO maken industrie klaar voor opschalingsfase schone fabriek

Tekorten aan olie en gas laten niet alleen de prijzen van gas en benzine maar ook van kunststof, medicijnen en cosmetica stijgen. Om onze maatschappij minder afhankelijk te maken van fossiele bronnen en klimaatverandering tegen te gaan, moet de chemische industrie radicaal veranderen. De afgelopen jaren hebben TU Delft en TNO het fundament gelegd voor schonere productieprocessen voor de chemische industrie. Binnen het nieuwe samenwerkingsverband e-Chem zetten ze de volgende stap: het daadwerkelijk bouwen van de schone fabriek van de toekomst.

06 april 2022

TU Delft voor het eerst in top 10 van QS Engineering & Technology universiteiten in de wereld

In de op 6 april 2022 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 10e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in tien vakgebieden een positie in de top 20.

04 april 2022

Onmiddellijke versnelling mondiale klimaatactie nodig om doel 1,5 graden nog te kunnen halen

Het doel van het klimaatakkoord van Parijs – het streven om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graden – raakt buiten zicht, tenzij landen gezamenlijk meer ambitie tonen en onmiddellijk in actie komen. Dat stellen de vijf Nederlandse klimaatexperts die aan het vandaag verschenen IPCC-rapport hebben bijgedragen. Een dergelijke versnelling en versterking van beleidsmaatregelen is nog mogelijk – maar vereist een verregaande transformatie van de systemen die ten grondslag liggen aan onze economie, zoals energie, industrie, transport en landbouw. De komende jaren zijn daarbij doorslaggevend. Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies van het IPCC-rapport dat vandaag is gepubliceerd.

04 april 2022

Intel en QuTech leveren eerste industrieel geproduceerde qubit

Ingenieurs van Intel en wetenschappers van QuTech hebben de eerste qubit afgeleverd die is gemaakt in dezelfde industriële productiefaciliteiten waar conventionele computerchips in massaproductie worden vervaardigd.