Laatste Nieuws

884 resultaten

24 maart 2022

Opening Quantum Applicatie Lab

Quantum Applicatie Lab brengt voordelen quantumtechnologie versneld naar de samenleving

21 maart 2022

Delfts onderzoek in tien NWA-ORC consortia

18 maart 2022

ERC Consolidator Grants en ERC Starting Grant voor onderzoekers van de TU Delft

De aan de TU Delft verbonden onderzoekers Akira Endo (EWI) en Daniel Tam (3mE) hebben een Consolidator Grant van de Europese Onderzoeksraad (ERC) toegekend gekregen. Javier Alonso-Mora is de ontvanger van een Starting Grant van de ERC. Deze Europese beurzen worden verstrekt aan ambitieuze “grensverleggende onderzoeksprojecten” met een looptijd van vijf jaar.

17 maart 2022

Agressieve kankercel in de spotlight

Uitzaaiingen bij kanker zijn vaak te wijten aan enkele afwijkende cellen. Die gedragen zich agressiever dan de andere kankercellen in een tumor. Miao-Ping Chien en Daan Brinks werken vanuit twee verschillende universiteiten samen aan een methode om die cellen op te sporen. Hun onderzoek is nu gepubliceerd in Nature.

16 maart 2022

TU Delft en Maasstad Ziekenhuis maken eerste medisch product van ziekenhuisafval

Delftse onderzoekers onderzochten samen met het Maasstad Ziekenhuis hoe ze van afval uit operatiekamers nieuwe medische producten kunnen vervaardigen. Het resultaat is de productie van een instrumentenopener.

15 maart 2022

Vici’s voor twee Delftse toponderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan twee Delftse wetenschappers een Vici-financiering toegekend van maximaal 1,5 miljoen euro. Hiermee kunnen zij gedurende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en is gericht op gevorderde onderzoekers.

11 maart 2022

Delftse studenten verzinnen oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Veel van de verouderde typische Nederlandse portiekflats zijn grootverbruikers van energie en belanden daarom vaak op de slooplijst. Deze typische flats hoeven echter niet uit het straatbeeld te verdwijnen. Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft - heeft een plan ontwikkeld om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren en meer woningen te creëren.

28 februari 2022

Drie lustrumevents die de energietransitie versnellen

In de strijd tegen klimaatverandering is de energietransitie een belangrijk wapen. Daarom is “het versnellen van de energietransitie” het thema van TU Delft’s lustrumjaar – een jaar waarin de universiteit stil staat bij haar rol in de energietransitie, en vooral bij de versnelling daarvan. Een jaar waarin TU Delft onder meer de drie onderstaande events organiseert.

25 februari 2022

Delftse wetenschappers presenteren “groene” reeks kindercolleges

We wekken steeds meer elektriciteit op uit zonnepanelen en windmolens, maar wat als het niet waait én de zon niet schijnt? Kan jij dan nog gewoon je telefoon opladen? Het is een van de vele vragen die de komende tijd aan bod komt in een gloednieuwe collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit. Voor deze “groene” reeks – speciaal gemaakt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar – reist deze meerjarige samenwerking tussen MuseumJeugdUniversteit en Science Centre Delft af naar de campus van de TU Delft, die dit jaar haar 180ste verjaardag viert.

24 februari 2022

TU Delft ontwikkelt een auto die vooruit kan kijken met slimme eco-modus

Delftse robotingenieurs ontwikkelden in samenwerking met Renault de Proactive Eco Mode; een nieuw systeem dat de bestuurder in staat stelt om sneller tot de gewenste snelheid te komen op basis van toekomstvoorspellingen, terwijl hij nog steeds energiezuinig rijdt. Met succes demonstreerden zij het systeem op de Franse wegen.