Laatste Nieuws

884 resultaten

19 januari 2022

Delftse studenten presenteren nieuwe duurzame racewagen op waterstof

Studenten van de TU Delft hebben afgelopen dinsdag op de Pier van Scheveningen hun nieuwste racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Porsches en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort en definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie.

17 januari 2022

Effectiviteit van 2G en 3G is afgenomen

Onderzoekers van de TU Delft, UMC Utrecht en Populytics onderzochten in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in hoeverre verschillende varianten van het coronatoegangsbewijs (CTB) kunnen bijdragen aan het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus in de samenleving. 3G en 2G zijn op dit moment een stuk minder effectief in het tegengaan van de verspreiding van het virus dan twee maanden geleden. Een 1G beleid (alleen recent negatief geteste mensen krijgen toegang) is een stuk effectiever. Maar ook met 1G kan het reproductiegetal op dit moment niet onder de 1,0 worden gebracht.

14 januari 2022

Verjaardag TU Delft in teken energietransitie

Op vrijdag 14 januari vierde TU Delft haar 180ste Dies Natalis, ofwel verjaardag. De universiteit heeft ‘speeding up the energy transition’ gekozen als thema voor de lustrumactiviteiten die na de officiële Dies Natalis-ceremonie van vrijdag nog 180 dagen zullen duren.

13 januari 2022

SpaceX lanceert mini-satelliet TU Delft: gaat hij overleven in de ruimte?

Bij de Transporter-3 satellietlancering van SpaceX op 13 januari 2022 vanuit Cape Canaveral reist ook een kleine Delftse satelliet mee naar de ruimte. De DelfiPQ is een van de kleinste satellieten ter wereld.

11 januari 2022

ERC Starting Grant voor vier Delftse onderzoekers

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Vier van hen zijn wetenschappers van TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar, is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

10 januari 2022

TU Delft bouwt lokaal, CO2-vrij energiesysteem voor gebouwde omgeving

De energietransitie wordt het meest tastbaar in woonwijken, waar de uitdagingen groot zijn. Op The Green Village – het fieldlab voor duurzame innovatie op TU Delft Campus – start vrijdag 14 januari een uniek project dat de energietransitie in de gebouwde omgeving moet gaan versnellen: het 24/7 Energy Lab.

07 januari 2022

Dies Natalis TU Delft

Op 8 januari 2022 bestaat TU Delft 180 jaar. Dat vieren wij op 14 januari tijdens de Dies Natalis-ceremonie, tevens de aftrap van ons lustrumjaar. Vanaf die dag kan iedereen 180 dagen lang meedoen aan een lustrumprogramma dat geheel in het teken staat van de energietransitie.

16 december 2021

Veni’s voor zeven Delftse toponderzoekers

NWO heeft 89 veelbelovende jonge wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen ENW en ZonMw een Veni-financiering van maximaal 280.000 euro toegekend. Hiermee kunnen de laureaten gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.

13 december 2021

Ronald Hanson wint Physicaprijs 2022

De Physicaprijs 2022 is toegekend aan Ronald Hanson, vooraanstaand professor in quantumcomputing en quantuminternet aan de TU Delft en groepsleider bij QuTech. De prijs komt hem volgens de Nederlandse Natuurkundige Vereniging om meerdere redenen toe.

13 december 2021

Impactstudie toont Noord/Zuidlijn aan als ‘ruggengraat’ van OV-netwerk in Amsterdam

“Het vierjarig onderzoek van o.a. de TU Delft en AMS Institute naar de vervoerkundige, ruimtelijke en economische effecten van de Noord/Zuidlijn is afgerond en recent gepresenteerd aan de regioraad en gemeenteraad van Amsterdam.”