Laatste Nieuws

884 resultaten

09 december 2021

Irene Dedoussi nieuw lid van De Jonge Akademie 2022

De Jonge Akademie krijgt er tien nieuwe leden bij. Het zijn onderzoekers uit verschillende disciplines die zich wetenschappelijk hebben bewezen en minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd. Een van hen is dr. Irene Dedoussi, Universitair Docent op het gebied van klimaatimpact van de luchtvaart.

08 december 2021

Nieuwe campustour toont het verschil tussen hbo en wo

TU Delft, De Haagse Hogeschool en Hogeschool Inholland Delft organiseren een gezamenlijke campustour waarbij scholieren alles te weten komen over de verschillende onderwijsvormen en opleidingen van de drie instellingen. Want wie goed kiest, studeert beter. Vanaf vrijdag 10 december kunnen studiekiezers zich via de website van TU Delft aanmelden voor dit rondje op de campus.

07 december 2021

Samenwerken met China: op zoek naar balans

“Samenwerken met China heeft voor- en nadelen, het is geen zwart-witkwestie”, zei Tim van der Hagen, voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft, tijdens het symposium, dat 9 november jongstleden werd gehouden. “Er zijn risico’s, mensen zijn bang dat kennis wordt gestolen, of wordt gebruikt voor militaire doeleinden. Het is belangrijk dat we samen en in dialoog met externe partijen en deskundigen onze onderzoekers helpen de juiste balans te vinden voor specifieke gezamenlijke projecten. Een symposium zoals dit en het document ‘China Tools’, dat eerder dit jaar door de universiteit is ontwikkeld en regelmatig wordt bijgewerkt, zijn echte, concrete hulpmiddelen voor onderzoekers die hun weg moeten vinden in de academische samenwerking met China.”

02 december 2021

Klimaatadaptatie van huishoudens internationaal vergeleken

Het klimaat verandert, niet alleen in Nederland, maar ook ver daarbuiten. De VN-klimaatconferentie in Glasgow in 2021 had een duidelijke boodschap: klimaatadaptatie wordt van iedereen gevraagd, van overheden en individuen over de gehele wereld. Onderzoekers van de TU Delft en de Universiteit Twente bestudeerden de beweegredenen van wat mensen in verschillende culturen motiveert of juist belemmert in klimaatadaptatie. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Climate Change.

30 november 2021

Aardverschuivingen voorspellen vanuit de ruimte

Problemen los je soms het beste op door samen te werken en even afstand te nemen. Ook letterlijk. Met behulp van satellietdata probeert PhD-student Adriaan van Natijne aardverschuivingen op berghellingen inzichtelijk te maken, te modelleren en te voorspellen om vroegtijdig maatregelen te kunnen nemen.

29 november 2021

Nierstenen beter begrijpen door 'nier op een chip'

Onderzoekers van de TU Delft ontwikkelden een methode om de vorming van nierstenen op microscopische schaal te volgen, in een zogeheten ‘nier op een chip’. Door de pH en de concentratie van specifieke mineralen licht aan te passen, kon de vorming van de nierstenen worden vertraagd of zelfs volledig worden voorkomen. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Biomicrofluidics.

24 november 2021

TU Delft maakt een van 's werelds meest precieze microchipsensoren - dankzij een spinnenweb

Een team onderzoekers van de TU Delft is erin geslaagd een van 's werelds meest precieze microchipsensoren te ontwerpen; het apparaat kan functioneren bij kamertemperatuur, een 'heilige graal' voor kwantumtechnologieën en detectie.

23 november 2021

Universiteiten van Nederland presenteren platform voor Leven Lang Ontwikkelen

Op 23 november vond de lancering plaats van een nieuwe nationale cursuscatalogus voor levenlang leren www.universitairdoorleren.nl. Dit gezamenlijke project van alle instellingen die zijn aangesloten bij de Universiteiten van Nederland wordt geleid door de TU Delft en de Open Universiteit, en heeft als doel een compleet overzicht te geven van het hele aanbod aan postacademisch onderwijs in Nederland voor volwassenen en professionals die verder willen leren.

22 november 2021

Nieuw platform maakt quantum netwerken voor iedereen toegankelijk

Vanaf vandaag kan iedereen gratis toegang krijgen tot Quantum Network Explorer (QNE) om te experimenteren met kwantumnetwerken. QNE is ontwikkeld door QuTech - een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft en TNO - en specifiek gericht op onderzoekers, studenten, softwareontwikkelaars en toekomstige gebruikers van quantum netwerk-toepassingen.

19 november 2021

TU Delft en Gemeente Delft tekenen anterieure overeenkomst Campus Zuid

Woensdag 17 november is door de TU Delft en Gemeente Delft de anterieure overeenkomst voor het zuidelijk deel van de TU Delft Campus getekend. Een mijlpaal voor het te ontwikkelen gebied. Met de ondertekening van de anterieure overeenkomst is de vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan door de gemeente weer een stap dichterbij gekomen.