Laatste Nieuws

894 resultaten

19 november 2021

Delftse wetenschappers houden opties voor afvangen én omzetten CO2 tegen het licht

CO2 kun je opvangen en elektrochemisch omzetten in waardevolle producten. Toch kost zowel het opvangen van CO2, als het omzetten ervan, veel energie. Een juiste combinatie van beide processen kan het energieverlies echter beperken en tal van materialen besparen, stelt de Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas in een onlangs verschenen artikel.

18 november 2021

Het Beste Techidee van 2021: processor en geheugen in één

Said Hamdioui’s ‘computation-in-memory’ is volgens de jury van KIJK-magazine het Beste Techidee van 2021. De jury prees Said’s computer-architectuur voor het mogelijk maken van talloze nieuwe innovaties: “het Internet of Things vereist grote rekenkracht die bovendien heel zuinig met energie om moet gaan. Memristors kunnen daar de basis voor zijn en dat maakt dit idee, hoe jong ook, belangrijk.”

17 november 2021

Delft Design-alumnus Jerry de Vos wint James Dyson Award duurzaamheidsprijs

Jerry de Vos heeft met zijn Plastic Scanner een handzaam apparaatje ontworpen waarmee je snel kunt zien van welk soort plastic iets gemaakt is. Informatie die belangrijk is voor hergebruik en recycling van het wereldwijd groeiende plastic afval.

11 november 2021

Zhuo-ming Shia: TU Delft Best Graduate

Vandaag, 11 november, organiseerde het Universiteitsfonds Delft de TU Delft Best Graduate Award Ceremony. Acht beste afstudeerders van de TU Delft presenteerden online hun excellente afstudeerscriptie. De prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2021 ging naar ir. Zhuo-ming Shia, afgestudeerd aan de Faculteit Bouwkunde.

11 november 2021

Drukte op de Noordzee

09 november 2021

Kijken tussen de verborgen lagen van De Nachtwacht

TU Delft-onderzoekers Andrei Anisimov, Roger Groves en Nan Tao gingen afgelopen week in het Rijksmuseum met speciale apparatuur aan de slag om de onzichtbare structuur van De Nachtwacht zichtbaar te maken.

08 november 2021

Buien groeien in omvang en intensiteit

05 november 2021

TU Delft Education Heroes in the spotlight during Education Day on 4 November

04 november 2021

Een enkel eiwit scannen met de precisie van één aminozuur

Met behulp van nanopore DNA sequencing technologie zijn onderzoekers van de TU Delft en de University of Illinois erin geslaagd één enkel eiwit te scannen: door een gelineariseerd eiwit langzaam door een minuscuul nanogaatje te trekken, één aminozuur tegelijk, konden de onderzoekers elektrische stroompjes aflezen die betrekking hebben op de informatieinhoud van het eiwit. De onderzoekers publiceerden hun proof-of-concept vandaag in het vakblad Science. Deze nieuwe, single-molecule peptide scanner betekent een doorbraak in de identificatie van eiwitten, en opent de weg naar single-molecule eiwit sequencing en het in kaart brengen van de eiwitten in een enkele cel.

04 november 2021

QuTech creëert een ‘time crystal’

Onderzoekers van QuTech hebben een ‘time crystal’ gemaakt, een nieuwe exotische kwantumfase van materie, met behulp van een quantumcomputer op basis van diamant. Samen met een simultaan experiment door Google werpen de resultaten een nieuw licht op de natuurkunde van uit-evenwicht kwantumsystemen. Het team rapporteert hun bevindingen in Science.