Kees Vuik ontvangt Leermeesterprijs 2022

Nieuws - 05 september 2022

Op maandag 5 september is de Leermeesterprijs 2022 uitgereikt aan professor Kees Vuik, hoogleraar Numerieke Wiskunde bij de faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI).  De feestelijke uitreiking ging vooraf aan de Opening van het Academisch Jaar 2022-2023. Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan TU Delft.

Ik voel mij vereerd. Je hoopt altijd je kennis zo goed mogelijk over te brengen, maar of dat zo is, is altijd afwachten. Met deze prijs is dat nu duidelijk.

Kees Vuik

De top van TU Delft

Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Professor Vuik werd voorgedragen door professor Lucas van Vliet, decaan van de faculteit EWI, door Studievereniging W.I.S.V. Christiaan Huygens, door oud-promovendi en studenten die hij momenteel begeleidt. Tijdens de uitreiking vertelde prof. dr. Jenny Dankelman, lid selectiecommissie Leermeesterprijs, dat Kees Vuik al jarenlang een inspirerende en enthousiaste Leermeester is voor zowel bachelor als masterstudenten, promovendi, postdocs en collega-wetenschappers.

Alle collega's en studenten omschrijven Kees Vuik als een zeer gewaardeerde, gedreven, betrokken en bekwame hoogleraar. Ondanks zijn bescheiden karakter, dat ook vaak genoemd wordt, is hij zeer zichtbaar binnen de TU gemeenschap en ver daarbuiten. Een aantal quotes uit de aanbevelingen die dit onderbouwen: “Prof. Vuik maakt school met zijn specifieke focus op de interactie met bedrijven en toepassing van wiskunde. De studenten en promovendi die onder zijn leiding worden opgeleid brengen het toepassings-DNA in de praktijk.” Een ander noemt zijn toewijding aan studenten en onderwijs: “De tijd die hij neemt voor persoonlijke begeleiding en zijn grenzeloze kennis maken hem tot een inspirerend rolmodel, voor iedere student.” Een student geeft aan dat Kees de ideale mentor is. “Hij had een gave om complexe wiskundige concepten beknopt en gestructureerd uit te leggen zodat ze toegankelijk werden. Hij hielp mij vertrouwen op te bouwen en onafhankelijk te worden.” Dat eenvoudig en duidelijk uitleggen komt verschillende keren terug en is één van de belangrijkste redenen waarom Kees veel succesvolle studenten heeft. Er zitten in ieder geval al 6 full professors tussen zijn alumni, en dat zegt heel veel over kwaliteit.

Jenny Dankelman

Kees Vuik

Kees heeft zich als directeur van het TU Delft Institute of Computational Science en Engineering (DCSE) de voorbije jaren onvermoeibaar ingezet voor de Delft High Performance Computing (DHPC) faciliteit. Onlangs kwam er met de ingebruikname van de Delft Blue supercomputer een klinkend slotakkoord op het lange proces van aanschaf. De ingebruikname is een opmaat voor een nieuwe periode waarin grenzen van het numeriek modelleren en simuleren verder zullen worden verlegd. Dit versterkt de nationale voortrekkersrol die TU Delft al had op het gebied van High Performance Computing en Computational Mathematics. Het betekent ook meer zichtbaarheid en impact op het internationale vlak. Dat de High performance computer in Delft tot stand is gekomen, is voor een groot deel te danken aan de visie, het leiderschap en de inspanningen van prof. Vuik.
Kees Vuik heeft een extreem sterke publicatielijst en zijn werk wordt veel geciteerd. Hij heeft bijna 200 MSc/BSc studenten en meer dan 40 promovendi begeleid.

De prijs

Leermeester Kees Vuik ontving de speciale Leermeesterpenning uit handen van prof.dr. Jenny Dankelman, hoogleraar bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE); de bijbehorende cheque van € 15.000 werd overhandigd door Jasper Peterich, directeur van het Universiteitsfonds Delft. KLM stelt traditioneel twee businessclass tickets voor een bestemming naar keuze ter beschikking aan de Leermeester.