Experience, Motivation & Behaviour

Waarom doen mensen wat ze doen? Dat begrijpen is cruciaal voor het maken van een ontwerp met impact. Het begint met inzicht in de werking van de geest en de invloed van externe factoren op mensen. In dit vak worden menselijk gedrag, motivatie en ervaring vanuit psychologisch perspectief bekeken om ontwerpers te helpen mensen te beïnvloeden en te steunen zodat deze bepaald gedrag vertonen.

Weten wat gedrag is, en waarom mensen dingen wel of niet doen, is essentieel voor ontwerpers die een bepaald gedrag willen stimuleren. Bij dit keuzevak wordt op basis van psychologische principes externe motivatie onderzocht en worden er tools aangereikt waarmee ontwerpers gebruikers kunnen beïnvloeden en complexe maatschappelijke uitdagingen het hoofd kunnen bieden.

Je bestudeert evolutionaire psychologie, positieve psychologie en fenomenologie om gedrag beter te begrijpen. Je kijkt niet alleen naar wat er in de geest gebeurt, maar hebt oog voor het feit dat motivatie en gedrag verband houden met externe factoren. Je analyseert hoe we van buitenaf worden beïnvloed via onze ervaringen, omgeving en sociale groepen.

Je raakt bekend met ontwerptheorie, -tools en -strategieën om gebruikers te beïnvloeden. Je gebruikt deze om te experimenteren met het sturen van het gedrag en de motivatie van anderen. Je past deze nieuwe kennis toe om gedrag van een doelgroep te sturen ten aanzien van uitdagingen op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en mobiliteit.

Je gebruikt deze ervaringen om ervoor te zorgen dat ontwerpen aansluiten op de bestaande psychologische theorieën en modellen zodat het ontwerp effectief is.

Vakcoördinators perspectief

“Ik hoop dat studenten niet alleen observeren en begrijpen wat mensen doen, maar ook begrijpen waarom mensen of gebruikers iets doen. Het zou mij veel genoegen doen als ze bij dit vak op een dieper niveau inzicht kregen in handelen.”

Jos Kraal