Onderzoeknieuws

1061 resultaten

03 oktober 2023

Nexis Uni nieuw in onze collectie

Met trots kondigen we aan dat Nexis Uni nu deel uitmaakt van onze collectie! Nexis Uni biedt toegang tot een uitgebreide database met belangrijke kranten, juridische documenten, zakelijke informatie en academische tijdschriften. Ga naar Nexis Uni en ontdek de mogelijkheden!

29 september 2023

Schietincident Erasmus MC

28 september 2023

TU Delft en politie vergroten hun gezamenlijke impact

Vandaag hebben de TU Delft en de politie hun samenwerking versterkt door het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst.

28 september 2023

The Sky is the Limit: De wetenschap en het potentieel van vliegende windparken

"Er zijn op dit moment allerlei technologische, economische, ecologische en sociale uitdagingen die de ontwikkeling van offshore windenergie tegenhouden. Om deze op te lossen en het volledig potentieel van offshore windenergie te kunnen gebruiken, moeten we overschakelen op duurzame windenergie." Dit is de boodschap van Carlos Simao Ferreira in zijn intreerede als hoogleraar Wind Energy Science aan de TU Delft.

27 september 2023

TU Delft stijgt naar plaats 48 in THE ranglijst

25 september 2023

TPM researchers extend cooperation with IT Bandung for Net Zero Emissions 2060 strategy and energy transition in Indonesia

25 september 2023

Modelleren van lijmtechnologie werpt nieuw licht op prehistorische cognitie

Het bestuderen van prehistorische productieprocessen van teer uit berkenbast met behulp van computermodellen laat zien welke vorm van cognitie aangesproken wordt bij de productie van materialen door Neanderthalers en vroegmoderne mensen.

21 september 2023

Technical potential of renewables in Indonesia

Indonesia is a country with huge renewable energy potential, essentially to enable the Net Zero 2060 ambition.

15 september 2023

TU Delft Reactor Institute in uitzending Focus over Kernenergie

Maandag 11 september 2023 is een uitzending geweest van Focus over kernenergie waarin onder andere EPZ, COVRA en TU Delft Reactor Institute geïnterviewd zijn.

15 september 2023

Caspar Chorus en Han Derkx pioniers voor TU Delft innovatiecampus Rotterdam

13 september 2023

Open Education Stimulation Fund 2023 open voor aanvragen

TU Delft erkent het belang van open onderwijs en moedigt alle docenten aan de TU Delft aan om een voorstel in te dienen voor open onderwijsprojecten met een financiering tot EUR 20.000 en een projectduur van maximaal 1 jaar. Voorstellen kunnen tot en met 24 november worden ingediend.

13 september 2023

HybridLabs consortium ontvangt NWA-ORC-financiering voor innovaties in duurzame offshore energie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bekendgemaakt dat het consortium HybridLabs 10,4 miljoen euro subsidie ontvangt binnen het programma Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Het HybridLabs consortium-project zal Nederlandse innovaties in offshore hernieuwbare energie versnellen door middel van data-gedreven hybride labs. Het consortium bestaat uit ongeveer 40 partners en wordt geleid door de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, met een waardevolle bijdrage van het team Dynamic Stability of Sustainable Electrical Power Systems van EWI’s Intelligent Electrical Power Grids group (IEPG).

08 september 2023

TU Delft voorloper in openheid

We hadden de eer om samen met Tim van der Hagen demissionair minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen te ontvangen. Tijdens zijn bezoek aan de TU Delft Library op 7 september sprak Dijkgraaf met verschillende TU Delft wetenschappers over de principes van Open Science in de praktijk.

06 september 2023

TU Delft studenten maken 3D-geprint strottenhoofd

Bij een blokkade van de bovenste luchtweg is een acute ingreep waarbij een opening wordt gemaakt in de luchtpijp net onder het strottenhoofd de enige oplossing. Door de zeldzaamheid van dit ziektebeeld hebben artsen maar weinig ervaring met deze levensreddende ingreep. Dat moet anders, dachten artsen van het Reinier de Graaf Ziekenhuis en studenten van de TU Delft.

06 september 2023

TU Delft and Federal University of São Carlos Cooperate on Spintronics