De Air France-KLM Groep wordt een belangrijke partner van het TU Delft-France Initiative

Nieuws - 07 december 2023

Tijdens de jaarlijkse luchtvaartbeurs MRO Europe (jaarlijkse beurs over vliegtuigonderhoud) die dit jaar plaatsvondt op 18 en 19 oktober 2023 in de RAI Amsterdam, hebben Air France-KLM, Air France en KLM gezamenlijk een donatie van €150.000 per jaar gedurende drie jaar toegekend aan het TU-Delft France Initiative. Het initiatief, dat in april 2023 officieel is aangekondigd tijdens het staatsbezoek van de Franse president Emmanuel Macron, bevordert de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor de verduurzaming van de luchtvaartsector.

Met de donatie – beheert door het universiteitsfonds van de TU Delft – kunnen ambitieuze onderzoeksprojecten tussen Frankrijk en Nederland worden gefinancierd. François Alabrune, ambassadeur van Frankrijk in Nederland en één van de ondertekenaars van de overeenkomst, was aanwezig om de Air France-KLM Groep te bedanken voor haar steun aan dit initiatief.

Tijdens zijn bezoek aan de beurs ondertekenden ambassadeur François Alabrune, Air France-KLM, Air France en KLM een donatieovereenkomst ten behoeve van het TU-Delft France Initiative: een recent partnerschap tussen de ambassade en de Nederlandse universiteit dat ambitieuze onderzoeksprojecten financiert binnen het kader van de energietransitie en digitalisering. Met haar donatie van €150.000 per jaar voor een periode van drie jaar wil de afdeling Engineering and Maintenance van de Air France-KLM Groep bijdragen aan innovatieve oplossingen voor een duurzamere luchtvaart.

Over het TU Delft-France Initiative

Naar het voorbeeld van fondsen ontwikkeld in partnerschap met Amerikaanse universiteiten, richt het TU Delft-France Initiative zich op de ontwikkeling van een sterke R&D-dimensie in belangrijke sectoren binnen de energietransitie en digitalisering. Deze transities staan centraal in de bilaterale betrekkingen van Frankrijk en Nederland en dragen bovendien bij aan de ontwikkeling van een Europese technologische soevereiniteit. Het initiatief ondersteunt ambitieuze onderzoeksprojecten tussen TU Delft en vooraanstaande Franse academische en onderzoeksinstellingen, waarbij de nadruk ligt op de mobiliteit en uitwisseling van studenten en onderzoekers. Het initiatief van de ambassade van Frankrijk in Nederland en TU Delft werd officieel aangekondigd tijdens het staatsbezoek van Franse president Emmanuel Macron op 11 en 12 april, in aanwezigheid van minister Sylvie Retailleau (Hoger Onderwijs en Onderzoek) en minister Robbert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).

De eerste fase (2023-2026) is gewijd aan luchtvaarttechniek en richt zich op drie belangrijke innovatiegebieden specifiek voor deze sectoren: groene brandstoffen (waterstof en Sustainable Aviation Fuel (SAF)), materialen, aandrijving en baanoptimalisatie. Een pilotproject tussen het Franse ISAE-SUPAERO en de TU Delft dat deze zomer van start is gegaan, heeft als doel om op de lange termijn interdisciplinair en gezamenlijk werk tussen de twee instituten te ontwikkelen met een cofinanciering van gezamenlijke scripties.