Demonteerbaarheid: essentieel om te kunnen repareren
Nieuws
-
11 oktober 2023
Met wetgeving kun je repareren proberen te bevorderen. Maar schroeven die zo diep zitten dat je er bijna niet bij kunt, zijn een ramp voor repareerbaarheid. Bas Flipsen ontwikkelt handvatten voor ontwerpers en ingenieurs om circulair productontwerp te stimuleren.
âEenvoudige demontage is een essentieel ingrediĂ«nt voor elke circulaire strategieâ, zegt Flipsen. Disassembly Maps geven een schematische weergave van de afzonderlijke onderdelen in een product. Ze geven ontwerpers inzicht in de ontwerpaspecten die de reparatie bemoeilijken.â Ze tonen de volgorde van demontage om bij een bepaald onderdeel te komen, maar ook de benodigde tijd en gereedschappen, en of je de bevestigingsmiddelen zoals schroeven en bouten bij het monteren kunt hergebruiken of moet vervangen.
Eenvoudige demontage is een essentieel ingrediënt voor elke circulaire strategie
â
Bas Flipsen
Een disassembly map kan ook helpen bij het aanpassen van een bestaand product. Om de repareerbaarheid te vergroten is het bijvoorbeeld handig als de onderdelen die het vaakst falen ook het makkelijkst toegankelijk zijn. Deze ontwerpstrategie heet surfacing. âJe brengt het onderdeel in feite dichter bij het oppervlak, waarmee je het aantal stappen om het te bereiken terugbrengtâ, zegt Flipsen. âJe wilt bijvoorbeeld niet een paar uur besteden aan het vervangen van een zekering van tien cent.â Naast surfacing geeft de disassembly map ook aan waar het nuttig is om verschillende niet-essentiĂ«le componenten tot een enkele, gemakkelijk te verwijderen module samen te voegen (clumping). Of om tijd te besparen door het aantal bevestigingsmiddelen van een bepaald onderdeel te verminderen (trimming).
Hotspot Mapping: inzicht in repareerbaarheid
Niet alle onderdelen zijn even makkelijk toegankelijk. Daarom is het nodig om te bepalen welke onderdelen belangrijk zijn en welke niet bij reparatie of andere circulaire strategie. Hier komt Hotspot Mapping van pas, een manier om hier inzicht in te krijgen met het oog op (her)ontwerp. âTraditionele beoordelingsmethoden voor repareerbaarheid gaan vooral uit van storingspercentages en de functionaliteit van componentenâ, zegt Flipsen. âWij wilden daarnaast ook rekening houden met de bijkomende milieueffecten en de economische waarde van de verschillende onderdelen.â De tijd en kracht die nodig zijn om een bepaald onderdeel te bereiken, maken ook deel uit van Hotspot Mapping. Een waardevol en nog functionerend onderdeel dat diep in een kapot product verborgen zit, staat immers het gebruik ervan voor revisie of als donoronderdeel in de weg.
Niet alle onderdelen zijn even makkelijk toegankelijk. Daarom is het nodig om te bepalen welke onderdelen belangrijk zijn en welke niet bij reparatie
â
Bas Flipsen
Het startpunt voor zowel Disassembly Mapping als Hotspot Mapping is een bestaand product dat vervolgens volledig uit elkaar wordt gehaald. Gezamenlijk verschaffen ze ontwerpers inzicht in de onderdelen in de productarchitectuur die het makkelijks te demonteren moeten zijn, en bieden ze ondersteuning bij productherontwerp. âWe geven masterclasses aan professionele ontwerpers en het is een keuzevak voor studenten in de masteropleiding.â
Maar hij heeft het nog niet opgegeven en kijkt momenteel hoe 3D-printen voor repareren voordelen kan bieden aan bedrijven. Er is immers wetgeving in de maak die voorschrijft hoe lang reserveonderdelen beschikbaar moeten zijn. âLangdurige opslag van reserveonderdelen is kostbaar en bovendien een verspilling van materialen als ze niet worden gebruiktâ, zegt Flipsen. Maar hoe zit dat met het printen van metalen onderdelen? âProfessionele metaal- en poederbedprinters kunnen aan de kwaliteitseisen voldoen. Daarnaast vergt directe levering alleen het mailen van het digitale 3D-model van het onderdeel. Zo hoef je als bedrijf veel minder reserveonderdelen op voorraad te houden.â Verderop in deze white paper vertelt Jan van Os hoe ATAG deze mogelijkheid onderzoekt voor keukenapparatuur.
Anders denkenÂ
Het ziet ernaar uit dat een toename in repareerwetgeving tot een verschuiving zal leiden in productontwerp, bedrijfsmodellen en de perceptie van consumenten. Dat is nu al zichtbaar, bijvoorbeeld in servicegerichte bedrijfsmodellen. âJe kunt nu hoogwaardige koptelefoons leasenâ, zegt Flipsen. âOmdat het bedrijf eigenaar blijft van het product, heeft het een sterke prikkel om het in een goed werkende staat te houden.â Dit komt tot uiting in het ontwerp, waarbij sommige koptelefoons modulaire onderdelen hebben zodat de consument eenvoudig thuis een reparatie kan uitvoeren. Het bedrijf hoeft alleen maar het vervangende onderdeel naar de klant te sturen. âBedrijven die fietsen verhuren aan studenten sloegen ook snel aan het herontwerpen om het aantal mankementen terug te dringen en efficiĂ«nt onderhoud mogelijk te maken.â
Misschien dat centra in de toekomst geavanceerde 3D-printers hebben om ter plekke reserveonderdelen te maken
â
Bas Flipsen
Wat betreft duurzame consumptie voorziet Flipsen dat er ook een mooie toekomst is weggelegd voor Urban Resource Centres â een combinatie van een Fab Lab (een fabricagewerkplaats voor burgers), een tweedehandswinkel en een recyclingcentrum. âJe komt binnen met iets dat defect is en vertrekt nooit zonder een werkend product. Als het niet te repareren is, dan kun je voor weinig geld een tweedehands vervangend product kopen. Het defecte product dient dan als bron van reserveonderdelen of het zal worden gerecycled. Misschien dat zulke centra in de toekomst ook geavanceerde 3D-printers hebben om ter plekke reserveonderdelen te maken.â