Codesign in Services

Diensten ontwerpen vraagt om een bijzondere aanpak. Je ontwerpt niet zozeer vóór mensen, als mét mensen. Bij dit vak ligt de nadruk op co-ontwerpen, waarbij belanghebbenden vanaf het eerste begin actief worden betrokken. Voor jou als ontwerper is het belangrijk om te begrijpen hoe en wanneer je deze gezamenlijke benadering toepast en de waarde die deze voor een organisatie kan hebben.

Bij het ontwerpen van diensten is een gezamenlijke aanpak essentieel. Bij dit keuzevak doe je kennis op van het ontwerpproces voor diensten met speciale nadruk op co-ontwerpen.

Je bestudeert de fundamentele concepten en theorieën over het ontwerpen van diensten. Je verkent verschillende benaderingen van co-ontwerp en de toepassing hiervan in de praktijk. Je leert oog te krijgen voor gelegenheden om gezamenlijke benaderingen toe te passen bij het oplossen van uitdagingen met betrekking tot het ontwerpen van diensten binnen organisaties.

Je brengt je kennis in de praktijk en voert in teamverband co-ontwerpsessies uit met een geselecteerde groep deelnemers. Je bespreekt de resultaten en reflecteert daarover, waarna je een methode of tool voor co-ontwerp toepast die leidt tot de conceptualisering van een nieuwe dienst.

Je krijgt inzicht in de manier waarop gezamenlijke benaderingen van innovatie een beter ontwerp van diensten binnen organisaties kunnen opleveren. Je leert om democratischer te zijn bij het nemen van ontwerpbeslissingen, zonder de essentiële rol van ontwerpers binnen het dienstontwerpproces uit het oog te verliezen.

Alles draait om participatie en samenwerking, en het proces is uiteindelijk het belangrijkste.

Vakcoördinators perspectief

“Ik hoop dat studenten echt oog krijgen voor het verschil tussen zuiver vóór mensen ontwerpen en mét mensen ontwerpen. Je moet je bescheiden opstellen, meevoelen met mensen en weten hoe je hen kunt betrekken. Maar tegelijkertijd moet je begrijpen welke rol ontwerpexpertise speelt: gebruikers zijn nu eenmaal niet altijd ontwerpers.”

Fernando Secomandi