Onderzoeknieuws

1058 resultaten

09 mei 2018

De TU Delft spin-off NightBalance overgenomen door Philips

Philips heeft NightBalance overgenomen, de spin-off van de TU Delft die een ‘slaappositietrainer’ heeft ontwikkeld ter behandeling van bepaalde vormen van slaapapneu en snurken. Oprichter en CEO Eline Vrijland-Van Beest is enthousiast over de overname. “We gaan samen werken aan innovatieve oplossingen waardoor mensen over de hele wereld ’s nachts beter zullen slapen.”

Arend Schwab in de Telegraaf

08 mei 2018

Open Dagen voor scholieren bij 3mE (26 mei 2018)

Op zaterdag 26 mei is de laatste open dag van de TU Delft voor dit collegejaar. In rondes van twee uur krijgen scholieren en hun ouders informatie over een opleiding. De voorlichtingsrondes van Maritieme Techniek en Klinische Technologie vinden plaats in ons ons gebouw; Werktuigbouwkunde bevindt zich vanwege het formaat van de opleiding in de Aula (Auditorium en Senaatszaal).

08 mei 2018

‘Waar een wil is, gaat iets weg’

We moeten kiezen voor een zo adaptief mogelijk kustsysteem, waarbij we zo veel mogelijk gebruik maken van de natuurlijke veerkracht en het vermogen tot zelforganisatie van die kust. Dat stelt ecoloog prof. Peter Herman, die op woensdag 9 mei zijn intreerede houdt aan de TU Delft.

Test ontwikkeld voor voorspellen degradatie 20e eeuwse schilderijen

Titaanwit is een pigment dat in de 20ste eeuw gebruikt werd door kunstenaars als Picasso en Mondriaan. De ‘slechte’ variant van dit pigment kan tot versnelde veroudering van schilderijen leiden onder invloed van uv-licht. TU Delft-onderzoeker Birgit van Driel heeft - samen met AkzoNobel, het Rijksmuseum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in het kader van het Netherlands Institute for Conservation+Art+Science+ (NICAS) - een methode ontwikkeld om het potentiële risico voor schilderijen te identificeren. Daarmee kunnen musea maatregelen treffen om de 20ste-eeuwse schilderijen in een zo goed mogelijke staat te houden. Ze promoveert op woensdag 9 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

Trident team in de Ingenieur

04 mei 2018

Plantenna op weg naar een Internet Of Plants

Met de toekenning van in totaal 22 miljoen euro aan vijf onderzoeksprogramma’s binnen het thema ‘High Tech for a Sustainable Future’ geeft de 4TU.Federatie een stevige impuls aan het onderzoek naar duurzame technologie.

03 mei 2018

Mirek Kaminski en Paula van Lieshout (MT&T) in diverse media

01 mei 2018

Innovatieve nanotransistor voor eenvoudige meting elektrolytengehalte in bloed

Remco Hartkamp, tenure-track docent computational chemical physics bij de afdeling Process & Energy, ontwikkelde samen met onderzoekers van het CNRS)in Frankrijk en de NTT Basic Research Laboratories in Japan een nieuwe methode om de concentratie van diverse elektrolyten in het lichaam op een eenvoudigere manier te kunnen meten door het gebruik van een nanotransistor.

30 april 2018

Eerste artikelen gepubliceerd in TU Delft open-accesstijdschrift Superhero Science and Technology

In dezelfde week dat Avengers: Infinity War, de nieuwste superheldenfilm uit Hollywood, wereldwijd in première ging, zijn in een nieuw online tijdschrift met superhelden als thema de eerste artikelen en een redactioneel stuk gepubliceerd. De artikelen in Superhero Science and Technology concentreren zich op twee leden van de Avengers: de Winter Soldier (Bucky Barnes) en Iron Man (Tony Stark).

26 april 2018

Supercomputing gebruikt voor modellering van neerslag in Afrika

Professor Nick van de Giesen heeft een IBM Technology & Data-beurs ontvangen in de vorm van gratis gebruik van supercomputing en weergegevens. Het project van prof. Van de Giesen en Camille le Coz (beiden verbonden aan de afdeling Water Management) richt zich op weergegevens over Afrika en het simuleren van de neerslag in dat werelddeel, met als doel boeren weerbaarder te maken.

Koninklijke onderscheiding voor prof. Jenny Dankelman

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Isabel Arends, Jenny Dankelman en Andy van den Dobbelsteen ontvangen dit jaar een Koninklijke Onderscheiding.

26 april 2018

Veilig drinkwater voor iedereen met slimme, nieuwe drinkwater technologieën

Toegang tot veilig drinkwater is een wereldwijde uitdaging, met name in ontwikkelingslanden. Dit urgente probleem vraagt om nieuwe, slimme oplossingen voor de verwijdering van een breed scala aan drinkwaterverontreinigingen, zoals arsenicum, fluoride, pathogenen en antibioticaresistente genen.

New MOOC in series: Electric Cars: Technology