Onderzoeknieuws

1058 resultaten

07 maart 2023

Rudy Negenborn’s visie op autonome schepen in Nature

Nature publiceerde een artikel 'Autonomous ships are on the horizon: here's what we need to know' over autonome schepen waarin onderzoekshiaten op zes belangrijke gebieden worden belicht. Rudy Negenborn en zijn co-auteurs delen hun visie op kritische uitdagingen bij de ontwikkeling en inzet van autonome schepen in de praktijk, die onvoldoende aandacht krijgen in onderzoek en innovatie.

03 maart 2023

Nieuwe troef ontdekt voor orgaanherstel: de kromming van de omgeving

02 maart 2023

Laurens de Vries benoemd in Adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie

Minister Adriaansens van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft Laurens de Vries onlangs benoemd als lid van de Adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie. Met de maatwerkaanpak biedt het Kabinet de 10 tot 20 grootste industriële uitstoters (o.a. chemie, raffinage, staal en kunstmest) in Nederland de mogelijkheid om verduurzaming verder te versnellen.

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

28 februari 2023

Sergio Grammatico has been awarded an NWO ENW-M1 grant

Sergio Grammatico, Associate Professor at the Delft Centre for Systems and Control (DCSC) has been awarded an individual NWO ENW-M1 grant of € 365.000 for his research project on wind farm control and optimization. NWO ENW-M grants are intended for curiosity-driven scientific research.

20 februari 2023

D-STANDART project verlengt levensduur lichtgewicht composieten

Geavanceerde composieten winnen op veel gebieden terrein, ook in de luchtvaart- en ruimtevaart en de windenergiesector, omdat zij licht van gewicht zijn en daardoor helpen energie te besparen. Wat nog ontbreekt zijn nauwkeurige en snelle preproductiemethoden om de levensduur van dergelijke grootschalige composietstructuren te optimaliseren. Onderzoekers van de TU Delft dragen bij aan het onlangs door de EU gefinancierde project D-STANDART dat wordt geleid door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum Koninklijke NLR.

17 februari 2023

Hyperloop een stap dichterbij door volledig zwevend en schaalbaar Delfts prototype

16 februari 2023

Heldere voorwaarden voor snelle groei van universitaire spin-offs

Universiteiten gaan standaard deal term-principes gebruiken voor overdracht van intellectueel eigendom aan spin-offs.

Het Scheepshydromechanica Lab verwelkomt de vernieuwde Golfstroomtank

In het 3mE-gebouw vond afgelopen jaar een aantal interne verhuizingen plaats. Een daarvan was de verhuizing van de Golfstroomtank. De tank werd verplaatst van gebouw J naar de nabijgelegen API-hal in de Leeghwaterstraat om ruimte te maken voor projecten in het Vloeistofmechanica Lab. De Golfstroomtank is weer teruggekeerd naar zijn thuisbasis: het Scheepshydromechanica Lab.

16 februari 2023

Delft Hyperloop Presenteert een Volledig Zwevend en Schaalbaar Hyperloop Systeem

Delft, 16 februari 2022 – Delft Hyperloop, een Dream Team van de TU Delft bestaande uit 41 diverse en gemotiveerde studenten dat een jaar lang werkt aan het ontwerpen, bouwen en demonstreren van een hyperloop prototype, maakt grote stappen in de richting van een schaalbaar en zwevend hyperloop systeem. In een halfuur van Amsterdam naar Parijs? Reizen met een snelheid van tot wel 1000 kilometer per uur? En ook nog zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen? Met de hyperloop wordt deze droom werkelijkheid. Op 16 februari zal het zevende Delft Hyperloop hun nieuwste ontwerp presenteren op de Design Reveal in de Kunsthal Rotterdam.

14 februari 2023

Rapid change of friction causes tactile ultrasound illusion

Michaël Wiertlewski, Assistant Professor at the Cognitive Robotics Department, and his colleagues have created a glass plate that can quickly change its friction. It does this with an actuator that releases waves of ultrasound to vibrate the plate. Their research is published in the ‘Royal Society Interface journal’.

14 februari 2023

Vijayendra Umesh Shastri has been awarded an NWO-XS grant

Vijayendra Umesh Shastri from the Precions and Microsystems Engineering Department has been awarded a NOW-XS grant for his quantitative de-cellurarization with single-cell resolution project.

10 februari 2023

Ir. Kemo Agović benoemd tot nieuwe directeur I&IC

Agović zal vanaf 1 april 2023 Paul Althuis opvolgen, die sinds 2005 leiding heeft gegeven aan de valorisatieactiviteiten van TU Delft.

07 februari 2023

Dream Team Epoch in de top drie procent van wereldwijde biomassa AI competitie

TU Delft Dream Team Epoch heeft een 21e plek veroverd in de Artificial Intelligence (AI) BioMassters competitie. Hiermee behoren ze tot de top drie procent van de 976 internationale deelnemers. De studenten hebben een AI-algoritme ontwikkeld dat de hoeveelheid biomassa in een bosgebied in Finland kan voorspellen aan de hand van satellietbeelden. Deze voorspellingen zijn erg waardevol. Zo worden ze gebruikt voor onderzoek naar de wereldwijde koolstofcyclus, maar ook voor regulaties rondom bosbehoud en gecontroleerde bosbranden. Op deze manier draagt Epoch met AI bij aan een duurzamere wereld.

06 februari 2023

Gehonoreerde projecten door Open Education Stimulation Fund 2022

In totaal zijn aan 11 projecten subsidies toegekend, waaronder voor een 'Coastal Dynamics Open Codebook', 'Decolonising Data Science Education' en een 'Quiz generator for interactive MOOC'.