Onderzoeknieuws

1061 resultaten

03 juli 2023

Leermeesterprijs 2023 voor Just Herder

De leermeesterprijs 2023 is toegekend aan prof. dr. Ir. Just Herder, hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics, onder meer vanwege zijn uitzonderlijke talent om complexe concepten inzichtelijk te maken en voor zijn bijzondere rol als mentor en rolmodel voor studenten en promovendi in binnen en buitenland.

30 juni 2023

TU Delft: impuls voor onder meer batterijtechnologie, 6G en groen staal dankzij Nationaal Groeifonds

Het kabinet heeft op 30 juni een nieuwe reeks investeringen uit het Nationaal Groeifonds bekendgemaakt, waardoor Nederland een sterke positie kan verwerven en behouden op het gebied van onder meer batterijtechnologie, 6G en de duurzame productie van staal.

TU Delft stijgt in de QS World University Ranking

Drie Vidi's voor 3mE: Wouter Westerveld, Remco Hartkamp en Carlas Smith

Acht onderzoekers van de TU Delft waarvan drie van de faculteit 3mE, te weten Wouter Westerveld, Remco Hartkamp en Carlas Smith, ontvingen vandaag een Vidi-subsidie in juni voor hun onderzoeksvoorstel.

29 juni 2023

Nederlandse bijdrage aan IIIF maakt beschrijven van gegeorefereerde kaarten mogelijk

Beheer historische geodetische instrumenten geborgd bij de TU Delft

28 juni 2023

Hoogleraren Urban Design slaan brug tussen universiteit en praktijk

De Faculteit Bouwkunde heeft twee nieuwe deeltijdhoogleraren bij de sectie Urban Design aangesteld: Anne Loes Nillesen en Tess Broekmans. Met hun praktijkervaring brengen ze waardevolle inzichten naar de academische wereld én andersom. “De TU Delft speelt een cruciale rol bij het aanpakken van grote maatschappelijke vraagstukken. Daar hebben we goede ontwerpers voor nodig.”

26 juni 2023

Terugblik op de Ontwerpdag Maritieme Techniek

Tijdens de Ontwerpdag van de bacheloropleiding Maritieme Techniek testten alle eerstejaars studenten hun zelf ontworpen scheepsmodel. De studenten kregen de opdracht om de varende conditie en zware last conditie zo optimaal mogelijk te maken.

20 juni 2023

Decaan Henri Werij is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards

Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards. Dit maakte het onderzoeks- en innovatieprogramma Clean Aviation Joint Undertaking op 20 juni 2023 bekend tijdens een ceremonie op de Paris Air Show.

20 juni 2023

Studenten Werktuigbouwkunde showen hun Precisieschijfwerper

Het ontwerpen van een precisieschijfwerper is een ambitieuze uitdaging. ‘’Bij een dergelijk mechanisch ontwerp komt veel kijken. Er is voldoende kracht, snelheid en precisie nodig. Ook de rotatie van de schijf om de eigen as, het zogenaamde gyroscopische effect, speelt een belangrijke rol’’, aldus Regine Vroom, coördinator van het ontwerpproject.

19 juni 2023

Gemeente Amsterdam, Wageningen University en TU Delft zetten samenwerking met AMS Institute voort

Gemeente Amsterdam, Wageningen University en TU Delft zetten  samenwerking met AMS Institute voort

Donderdag 15 juni hebben de burgemeester van Amsterdam (Femke Halsema) en de bestuursvoorzitters van Wageningen University & Research (Sjoukje Heimovaara) en TU Delft (Tim van der Hagen) een intentieovereenkomst namens de drie partijen getekend voor de volgende fase van AMS Institute.

19 juni 2023

Golven dempen met 50.000 rubberen grassprieten

Dimitris Dermentzoglou, promovendus Coastal Engineering, werkt aan kustbescherming met kwelders, een veelbelovende natuurlijke oplossing. In het Waterlab van de TU Delft bootst hij de vegetatie van kwelders na. Kwelders kunnen een duurzamer alternatief zijn dan het traditioneel ophogen van dijken.

14 juni 2023

TU Delft Open Publishing gaat samenwerking aan met IOS Press

Vanaf 1 juni 2023 hebben IOS Press en TU Delft OPEN Publishing zich gecommitteerd aan een samenwerkingsverband om samen boeken uit te geven en deze beschikbaar te stellen met Open Access.

13 juni 2023

Nieuwe proeftuin Biobased Boulevard om gebruik natuurlijke bouwmaterialen te stimuleren

Om het gebruik van natuurlijke materialen in de bouw te versnellen, openden The Green Village, iCircl en Provincie Zuid-Holland vandaag de nieuwe proeftuin Biobased Boulevard. Deze proeftuin, onderdeel van fieldlab The Green Village op TU Delft Campus, gaat helpen op grote schaal biobased bouwmaterialen bij nieuwbouw en renovatie te gebruiken.

08 juni 2023

NWO-subsidie voor een kosteneffectief zonneraam dat energie genereert

In dit project zullen TU Delft, Physee en NSG-Pilkington een kosteneffectief energieopwekkend luminescerende coating voor ramen ontwikkelen op basis van het principe van een luminescente zonneconcentrator. Dit zal worden bereikt met nieuwe luminescerende materialen die uniform over het gehele zichtbare zonnespectrum kunnen absorberen, de geabsorbeerde energie opnieuw kunnen emitteren en transporteren naar zonnecellen.