Onderzoeknieuws

1058 resultaten

Windmolens in de mist

Het was zo’n mooi plan: met ongeveer zestig studenten en medewerkers op een boot naar het windmolenpark voor de kust van Noordwijk, waar het merendeel van de energie op de campus wordt opgewekt. Maar het liep anders.

ECORUNNER presenteert nieuwe waterstofauto

Het Eco-Runner Team van de TU Delft presenteert donderdagavond 31 mei op de campus van de universiteit een nieuwe extreem zuinige auto die met een liter waterstof 5000 km kan rijden. Met deze wagen doet het team in juli mee aan de Shell Eco-marathon, een internationale wedstrijd waarin de meest efficiënte voertuigen het tegen elkaar opnemen.

Geen grotere schades in Europa door overstromingen in de afgelopen 150 jaar

Men voorspelt in het algemeen dat door het opwarmende klimaat extreme hydrologische gebeurtenissen in Europa vaker zullen voorkomen en meer schade zullen aanrichten. Onderzoekers van de TU Delft en Rice University (Houston) hebben nu echter aangetoond dat in de afgelopen 150 jaar, na correctie voor economische en demografische veranderingen, financiële verliezen en dodelijke slachtoffers door overstromingen niet zijn toegenomen. Ze publiceren hun bevindingen in Nature Communications.

Joris Dik in de volkskrant

Birgit van Driel in Delta

Remco Hartkamp in Delta

25 mei 2018

Officiële lancering e-Refinery

Op dinsdag 22 mei stond het Process & Energy lab bol van e-Refinery: het gloednieuwe consortium dat met een unieke integrale aanpak, van materiaal tot en met processen en opschaling, de chemische –en energie-industrie helpt te elektrificeren en decarboniseren.

23 mei 2018

TTW-honorering voor nano-onderzoek Ivan Buijnsters en Hassan HosseinNia

Nano-ingenieurs Ivan Buijnsters en Hassan HosseinNia (Precision and Microsystems Engineering) hebben beide een TTW-subsidie ontvangen voor hun onderzoeksprojecten op het gebied van nanotechnologie.

23 mei 2018

Officiële lancering e-Refinery

Op dinsdag 22 mei stond het Process & Energy lab bol van e-Refinery: hèt gloednieuwe consortium dat met een unieke integrale aanpak, van materiaal tot en met processen en opschaling, de chemische –en energie-industrie helpt te elektrificeren en decarboniseren.

22 mei 2018

'We moeten meer uit ons afvalwater halen' - Intreerede Merle de Kreuk

Met behulp van technieken als MRI krijgen we meer inzicht in de processen die plaatsvinden in de biomassa tijdens afvalwaterzuivering met micro-organismen. Deze kennis zetten we in om meer energie en grondstoffen – en nieuwe vervuilingen – uit ons eigen afvalwater halen. Nieuwe kennis is echter ook nodig om problemen in snelgroeiende wereldsteden aan te pakken, waar afvalwaterzuivering vaak nog in de kinderschoenen staat. We kunnen en moeten dus nog veel meer uit ons afvalwater halen. Dat stelt Professor Merle de Kreuk, die op woensdag 23 mei haar intreerede houdt aan de TU Delft.

22 mei 2018

Marina van Damme beurs voor onderzoek naar oceaanenergie

18 mei 2018

Delftse sensoren meten topprestaties in de rolstoelsport

Rienk van der Slikke heeft een techniek ontwikkeld om met kleine sensoren de individuele rolstoelprestatie (Wheelchair Mobility Performance) te meten. Hij promoveert op vrijdag 25 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

17 mei 2018

A new understanding of complex carbides in creep resistant chromium steels and super alloys

17 mei 2018

Bondspresident Frank-Walter Steinmeier bezoekt TU Delft

Op dinsdag 15 mei brachten de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier en zijn vrouw Elke Büdenbender een bezoek aan de TU Delft en Yes!Delft. Het bezoek was onderdeel van een officieel staatsbezoek op dinsdag 15 en woensdag 16 mei aan Nederland.

14 mei 2018

Energy for Refugees (EFR)

We are Energy for Refugees (EFR), consisting of seven international TU Delft students, doing our masters in Construction, Civil Engineering and Sustainable Energy Systems. The situation in the refugee camps urges us to stand up and use our capabilities and knowledge to provide sustainable solutions. We need you for the execution: help us save camp PIKPA by donating!