Karima bezoekt Harvard National Model United Nations

Technische Natuurkunde studente Karima Almoujy is samen met drie andere TU Delft studenten naar Amerika geweest om een bezoek te brengen aan de Harvard National Model United Nations aan Harvard University: een internationale conferentie voor studenten waarbij vergaderingen voor commissies van de Verenigde Naties worden nagebootst. Karima en haar medestudenten vormden de United Netherlands Delegation. Lees hieronder Karima’s verslag.

Karima's verslag

De yellow cab rijdt New York binnen en dan slaan de kriebels toe, alles waarvoor we vanaf september hebben gespeecht, gelobbyd en gedebatteerd wordt op de proef gesteld in de komende anderhalve week. Eerst een trainingsweek in New York en daarna vier dagen in Boston voor de Harvard National Model United Nations aan Harvard University. De trainingsweek staat volledig in het teken van het perfectioneren van onze debatteer, presentatie, lobby en speech skills.

Het is moeilijk om slechts één hoogtepunt te noemen. Was het die Japanse diplomaat die Pen Pineapple Apple Pen zong als metafoor? Of was het dat we even mochten binnengluren bij een echte vergadering van UNESCO? Of misschien was het toch het bezoekje aan de Nederlandse missie die nu zeer druk is omdat Nederland dit jaar een plekje in de Veiligheidsraad heeft? De meest memorabele woorden komen in ieder geval van een Nederlandse diplomaat die zegt dat de vergaderingen in het VNhoofdkwartier veelal schijn zijn, de échte beslissingen worden genomen tijdens lunches, koffietjes en diners overal in de stad. Met die nagalmende woorden vertrokken wij naar Harvard. We waren nog niet ingecheckt in het hotel of er werd op mijn schouder getikt “Hi guys! We’re from India! Where are you guys from? What country are you representing? What committee are you in?”

De kans om een kijkje te nemen in de politieke wereld is een ervaring die ik de rest van mijn leven als heel waardevol beschouw.

Na vier hectische dagen het ArabischeIsraëlische conflict, de hongersnood in Sudan en het conflict met Noord-Korea op te lossen, kom je erachter dat het niet de logische, efficiënte, praktische oplossingen zijn waarover overeenkomst wordt bereikt. Met zoveel verschillende landen, visies en belangen blijkt toch dat politieke spelletjes meer invloed hebben dan gedacht. Ach, het is ook ietwat ambitieus om te denken dat wij in vier dagen decennia oude conflicten kunnen oplossen.

In het vliegtuig terug naar Nederland zat iedereen uit de delegatie met een voldaan gevoel over onze prestaties en nieuwe ervaringen. Maar vooral voldaan over de hechte band en dierbare vriendschappen die zijn gemaakt in New York, Harvard en tijdens de trainingsdagen in Nijmegen het afgelopen halfjaar.