Junhyung An 

"Ik bouw heel graag een persoonlijke band op met studenten. Daarom geef ik de voorkeur aan privélessen waarbij ik me kan concentreren op de persoonlijke behoeften en interesses. Ik maak graag persoonlijke aantekeningen van elke leerling en verdiep me in waar de leerling op dat moment het meeste baat bij zou kunnen hebben."

In het begin begon ik als invaldocent...

...voor de vorige docent, Boris Mogilevski. Vervolgens werd ik gevraagd om de functie permanent over te nemen, omdat Boris bezig was met een tournee. Vanaf de eerste dag dat ik er was, vond ik X een bijzondere plek om les te geven. Het gebouw zelf leek al aan te geven dat het een gastvrije plek is voor de studenten en het personeel. Een plek waar we allemaal onze creatieve geesten kunnen uitleven, kunnen sporten en een band met elkaar kunnen opbouwen. Maar wat mij persoonlijk het meest aantrekt aan X is het enthousiasme van de studenten en hoe graag ze iets nieuws willen leren. De meeste van mijn studenten zijn energiek tijdens de lessen. De gemiddelde mate waarin ze de lesinhoud begrijpen en hoe snel ze taken uitvoeren zijn opmerkelijk (ondanks de ietwat korte duur van de cursus). Het blijft me zeker motiveren om door te gaan en maakt me enthousiast om kwartaal na kwartaal nieuwe studenten te ontmoeten.

De onderwijservaring bij X...

...heeft echter mijn kijk op lesgeven in het algemeen veranderd. Ongeacht het niveau van de studenten, zoals ik hierboven al zei, zijn de meeste leerlingen bij X erg enthousiast om te leren, wat mij ook inspireert. Het motiveert me om de lessen voor elke leerling gedetailleerd voor te bereiden. Vóór X had ik de neiging om de voorkeur te geven aan meer gevorderde studenten met als doel om op een dag professionele muzikanten te worden. Die voorkeur geldt niet bij X. Veel van de studenten starten als complete beginners. Hoewel wat ze tijdens de periode leren een basistoolkit is van hoe het instrument te bespelen op een beginnend niveau, zijn ze in staat om een aantal liedjes te spelen met strumming of finger picking. Verder kunnen ze hun eigen repertoire uitbreiden op basis van wat ze tijdens de cursus hebben geleerd. Het geeft een dankbaar gevoel om complete beginners te begeleiden om na de cursus door te gaan met het beoefenen van een muziekinstrument.

Om een voorbeeld te noemen. Ik herinner me een student die Andrei Rosu heet. Hij volgde een paar kwartalen eerder een cursus. Toen hij met de cursus begon, was hij al een behoorlijk gevorderde speler. Hij had heel specifieke vragen en richtpunten. Ik introduceerde hem een persoonlijk ontwikkelde gitaarfretboardnavigatiemethode en techniekoefenmethode. Hij was elke les erg geconcentreerd, het leek alsof hij momenten van verlichting had in elke les. Zijn aspiratie om een betere speler te worden was duidelijk te zien, dus zijn vooruitgang ook. Aan het einde van het kwartaal nam hij deel aan de Presentation Night om enkele stukken ten gehore te brengen. Zelfs zijn ouders waren aanwezig en spraken hun dankbaarheid naar mij uit. Het was zo'n gedenkwaardig en trots moment.

Ik denk dat mijn kracht als docent....

...mijn veelzijdigheid is. Er zijn zoveel verschillende stijlen van gitaar/ukulele spelen, en afhankelijk van welke stijl de leerlingen willen nastreven, moet de gedetailleerde begeleiding worden gespecificeerd. Ik kan je technische begeleiden in de meeste stijlen. Ik word voornamelijk beschouwd als jazzgitaar beoefenaar. En als de studenten op zoek zijn naar een doordachte improvisatiemethode met muziektheoretisch inzicht, dan ben ik ook gespecialiseerd in het trainen hiervan. Voor de beginnende leerlingen kan ik een basistoolkit introduceren, die resulteert in de mogelijkheid om een paar eenvoudige liedjes te leren spelen.

Ik bouw heel graag een persoonlijke band op met studenten. Daarom geef ik de voorkeur aan privélessen waarbij ik me kan concentreren op de persoonlijke behoeften en interesses. Ik ben geen docent die een boek meeneemt naar de les en dat ongenuanceerd toepast op alle studenten. Ik maak graag persoonlijke aantekeningen van elke leerling en verdiep me in waar de leerling op dat moment het meeste baat bij zou kunnen hebben (gezien zijn niveau, voorkeursstijl, etc.). Tegelijkertijd wil ik nooit het leuke gedeelte van een les verwaarlozen. De repertoires worden meestal zorgvuldig geselecteerd, rekening houdend met de muzikale smaak van de leerlingen. Dit resulteert vaak in een vrij lange lesvoorbereiding, maar alles voor de leerlingen!

Tot slot, als er studenten zijn die op zoek zijn naar een mogelijkheid om een uitgebreide, onorthodoxe en creatieve manier van gitaarspelen te leren waarvoor geen algemeen bekende methodes bestaan, meld je aan en dan bespreken we de mogelijkheden. Omdat ik altijd graag een creatieve manier van spelen ontdek, kan de cursus je compleet nieuwe inzichten geven!

 

Vóór X was ik geneigd de voorkeur te geven aan meer gevorderde studenten die als doel hebben om ooit professionele muzikanten te worden. Die voorkeur geldt niet bij X. Veel van de studenten starten als complete beginners.

Junhyung An

Gitaar en ukulele docent bij X