Excellence Fund toegekend aan Healthcare Systems Professor John Clarkson

Nieuws - 20 april 2023

Het Universiteitsfonds Delft heeft een Excellence Fund toegekend aan professor John P.J. Clarkson om zijn onderzoek in Delft een vliegende start te geven. Professor Clarkson, hoogleraar aan de University of Cambridge, is tijdens de pandemie aangesteld als hoogleraar Healthcare Systems aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van TU Delft. Deze startersfinanciering zal worden gebruikt om zijn onderzoeksgroep in Delft op te richten, wat zal leiden tot betere patiëntresultaten, meer efficiëntie en effectiviteit van het zorgsysteem en lagere kosten. Zijn onderzoeksresultaten zullen worden geïntegreerd in de Delft design-led Improving Improvement Toolkit, met bijzondere aandacht voor de waarde ervan voor ontwerpers.

Professor Clarkson is een gerenommeerd wetenschapper op het gebied van ontwerp van gezondheidssystemen, inclusief ontwerp en verandermanagement. Hij heeft een unieke benadering van systeemtechniek ontwikkeld, die draait om een reeks kernvragen die samen met gezondheids- en zorgprofessionals zijn ontwikkeld. Zijn benadering richt zich op de belangrijkste perspectieven van mensen, ontwerp, systemen en risico's.

John Clarkson tijdens het Annual Founder Event van het TU Delft Excellence Fund

Professor Clarkson sprak zijn dankbaarheid uit door te zeggen: “Ik ben vereerd dat ik deze kans krijg. Als leiders op het gebied van ontwerp, technologiebeleid en gezondheidszorg ben ik van mening dat TU Delft de perfecte plek is om door ontwerp impact te maken in zorgsystemen. Ik ben er trots op hier te zijn!”

Jasper Peterich, directeur Universiteitsfonds Delft: “Het Excellence Fund is precies daarvoor bedoeld: het aantrekken van internationaal toptalent, het aanzwengelen van onderzoek en het creëren van een rimpeleffect in het ecosysteem van onderzoek, onderwijs en innovatie van TU Delft. Professor John Clarkson doet precies dat. Gefeliciteerd!"