Twee winnaressen ontvangen Marina van Dammebeurs 2023

Nieuws - 11 mei 2023

Donderdag 11 mei vond de uitreiking van de Marina van Dammebeurs 2023 plaats, georganiseerd door Universiteitsfonds Delft. Drie Delftse alumna maakten kans op de felbegeerde beurs van €9.000. Na drie indrukwekkende pitches en een kort juryberaad maakte prof.dr. Marina van Geenhuizen, voorzitter van de jury, bekend dat het een "roaring" 20ste editie was met een verrassende uitslag: Zowel Mei Ling Tan als Oleksandra Ivashchenko zijn uitgeroepen tot winnaressen van de Marina van Dammebeurs 2023.

De Marina van Dammebeurs, mogelijk gemaakt door dr.ir. Marina van Damme, stelt jonge vrouwelijke ingenieurs in staat zich verder te ontwikkelen en hun persoonlijke carrière een boost te geven. De jury nomineerde dit jaar uit achttien aanvragen drie kandidaten: Ludovica Cassina, Faculteit Bouwkunde, Mei Ling Tan, Faculteit Techniek, Bestuur en Management en Oleksandra Ivashchenko, Faculteit Technische Natuurwetenschappen. Omdat de jury onder de indruk was van alle drie de aanvragen en presentaties, werd besloten om de beurs die vorig jaar niet is toegekend, dit jaar alsnog uit te reiken. Hoewel Mei Ling Tan en Oleksandra Ivashchenko zijn uitgeroepen tot winnaressen en daarmee allebei €9.000 hebben gewonnen, ging ook Ludovica Cassina niet met lege handen naar huis. Haar presentatie werd zo gewaardeerd dat ze een dubbele runner-up prijs in ontvangst mocht nemen ter waarde van €5.000, waarvan één ter beschikking gesteld door alumnus ir. Allerd Stikker vanuit het Fortuna Fonds en de ander door het Universiteitsfonds.

Van Geenhuizen namens de jury: "We waren enorm onder de indruk van de wetenschappelijke carrière van Oleksandra. We beseffen dat management andere vaardigheden vergt en we denken dat ze een goede keuze heeft gemaakt om de MBA-opleiding healthcare management aan de Amsterdam Business School te volgen. Daarom is zij een van de beurswinnaars. Mei Ling ontvangt de beurs ook, niet alleen vanwege haar idee om een ander bedrijf te starten, maar ook voor haar plan en toewijding om het huidige gebroken financiële systeem te veranderen en de toegang tot kapitaal voor vrouwelijke ondernemende ingenieurs te verbeteren."

Met het winnen van de Marina van Dammebeurs kan ik mijn MBA voortzetten. Ik ben ervan overtuigd dat de MBA mij helpt om mijn doel sneller te bereiken en mijn carrièregroei te versnellen, door mijn horizon te verbreden en een beter begrip van de zakelijke kant van de gezondheidszorg te krijgen.

― Oleksandra Ivashchenko

Ik ben erg blij met deze prijs. Hiermee kan ik het Oxford Private Equity Programme volgen en mijn persoonlijke missie verwezenlijken: de toegang tot kapitaal verbeteren voor vrouwelijke ondernemers.

― Mei Ling Tan

Lees meer over de genomineerden 2023