16 november 2022

Studenten presenteren ideeën voor Delft Draait Door

Afgelopen weken waren studenten Building Technology aan het werk in de Delftse wijk Buitenhof. Hun opdracht was om in gesprek te gaan met lokale experts binnen de wijk en vervolgens met een innovatief project te komen dat ook als een sociale functie kan fungeren.

14 november 2022

Christien Janssen TU Delft Docent van het Jaar 2022

Tijdens de Onderwijsdag op 10 november is Christien Janssen, docent Bouwfysica (AE&T) aan de faculteit Bouwkunde, uitgeroepen tot Beste Docent van de TU Delft 2022. Christien werd gekozen uit acht faculteitsdocenten van het jaar 2022, die door studenten zijn gekozen vanwege hun onderwijsinspanningen.

09 november 2022

‘Energierenovaties? Die wetgeving mag best wat dwingender’

Energieonzekerheid heeft de belangstelling in woningrenovaties vergroot, merkt professor woningkwaliteit Henk Visscher. Nu nog de uitvoering. Daar heeft hij wel ideeën over.

07 november 2022

Stijgende hypotheekrente zet koopprijzen zwaar onder druk

Als gevolg van de torenhoge inflatie heeft de Europese Centrale Bank (ECB) enkele keren de herfinancieringsrente verhoogd, mede waardoor de hypotheekrente in Nederland in de afgelopen drie kwartalen is verdriedubbeld. Deze fors stijgende hypotheekrente heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens en zet indirect ook het vertrouwen in de koopwoningmarkt onder druk. Een daling van de koopprijs zoals in het derde kwartaal van 2022 is logisch in zo’n situatie, zelfs wanneer het aantal verkochte woningen nog redelijk constant blijft. De woonconsument kan niet alleen minder betalen, maar wil ook minder betalen voor een te koop staande woning.

24 oktober 2022

Hoe zien de binnenklimaatinstallaties van de toekomst eruit?

De coronapandemie, zomerhitte, hoge gasprijzen… in de afgelopen jaren was er om uiteenlopende redenen veel te doen over het binnenklimaat van gebouwen. De beheersing daarvan met behulp van techniek is het vakgebied van Atze Boerstra, hoogleraar Building Services Innovation aan de TU Delft. Op 11 november spreekt hij zijn intreerede uit met de titel Indoor Climate Systems Design in Times of Uncertainty.

20 oktober 2022

Stimuleren van biodiversiteit in 3D geprinte bio-cyber-fysieke ‘planetoids’

Werktuig-robots hebben een korte maar rijke geschiedenis in de architectuur, inclusief materiaalonderzoek en nieuwe bouwtechnieken. Onderzoekers Henriette Bier en Pierre Oskam creëeren met een team van landschapsarchitecten, architecten, en robotici in het Robotic Building lab bio-cyber-fysieke capsules, zogenaamde 'planetoïden'.

19 oktober 2022

Eén vergunningsloket voor alle bouwzaken. Hoe dan?

Een Europees project onder aanvoering van Delftse geo-informatici wil de behandeling van bouwvergunningen verbeteren. 3D-professor Jantien Stoter licht toe.

11 oktober 2022

Wat is design in het tijdperk van data?

Hoe verhouden architecten en stedenbouwkundigen zich tot de uitdagingen en mogelijkheden in een samenleving die steeds meer om data draait? Als hoogleraar Theory of Architecture and Digital Culture aan de TU Delft wil hij de datageletterdheid van studenten en professionals vergroten. “We staan op het punt een nieuwe fase van een continu proces in te gaan”. Op 28 oktober houdt hij zijn intreerede.

Oproep Entrepreneurship Awards 2022

Ben jij een ondernemer in de sector Bouwkunde? Dit is jouw kans om tot 30.000 euro te winnen en jouw onderneming een boost te geven!

Open book: Teaching, learning & researching spatial planning

De complexiteit en onderlinge verbondenheid van de hedendaagse stedelijke uitdagingen vereisen een geïntegreerde en innovatieve aanpak van de planologie en het ontwerp van duurzame, eerlijke en inclusieve steden en regio's. Dit vereist op zijn beurt dat we de huidige stedenbouwkundige praktijken en opleidingen ter discussie stellen en heroverwegen.