03 maart 2022

Berend Schuit wint Heinz Stoewer Space Award 2022

Berend Schuit heeft de Heinz Stoewer Space Award 2022 gewonnen voor zijn afstudeerproject over methaanpluimen dat hij als student bij SRON uitvoerde.

22 februari 2022

Diepgaande kennis én ‘getting things done’: TU Delft en aerospace start-ups werken succesvol samen aan duurzame luchtvaart

De luchtvaart verduurzamen door de aerodynamica van vliegtuigen te verbeteren. Dat is het doel van twee nieuwe samenwerkingsprojecten van onderzoekers van de TU Delft (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) met aerospace startupbedrijven vanuit het Aerospace InnovationHub@TUD en de industrie.

15 februari 2022

Ruimtevaart biedt kansen om vervuilers nog beter op te sporen

“Hoe kan ruimtevaart antwoorden geven op mondiale problemen? Deze vraag staat op 16 februari 2022 centraal tijdens de Europese ruimtevaarttop in Toulouse. Ook Nederland is daar met een delegatie aanwezig.

03 februari 2022

Kennisinstituten bundelen krachten voor onderzoek naar klimaatverandering en luchtvervuiling met satellieten

Het KNMI, TNO, SRON en de TU Delft gaan samen optrekken bij onderzoek en technologieontwikkeling op het gebied van aardobservatie.

13 januari 2022

SpaceX lanceert mini-satelliet TU Delft: gaat hij overleven in de ruimte?

Bij de Transporter-3 satellietlancering van SpaceX op 13 januari 2022 vanuit Cape Canaveral reist ook een kleine Delftse satelliet mee naar de ruimte. De DelfiPQ is een van de kleinste satellieten ter wereld.

23 december 2021

TU Delft partner in Clean Aviation Joint Undertaking

De TU Delft is toegetreden als officieel lid van het European Partnership of Clean Aviation, 's werelds meest ambitieuze onderzoeks- en innovatiepartnerschap voor een duurzame luchtvaartsector.

09 december 2021

Irene Dedoussi nieuw lid van De Jonge Akademie 2022

De Jonge Akademie krijgt er tien nieuwe leden bij. Het zijn onderzoekers uit verschillende disciplines die zich wetenschappelijk hebben bewezen en minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd. Een van hen is dr. Irene Dedoussi, Universitair Docent op het gebied van klimaatimpact van de luchtvaart.

07 december 2021

Gender diversity at Aerospace Engineering: ‘We hope to set an example at TU Delft'

In this interview, we talk to Henri Werij, Dean of the faculty of AE and Axelle Viré, Faculty Diversity Officer. What are their perspectives on gender equality and inclusion? What are their thoughts and actions on improving gender diversity at the faculty of Aerospace Engineering?

07 december 2021

Sneller naar duurzame luchtvaart door succes SAM|XL en TU Delft in subsidieregeling RDM

Deze week werd bekend dat er drie voorstellen zijn gehonoreerd door subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren waarbij fieldlab SAM|XL en de TU Delft (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) samen betrokken zijn.

09 november 2021

Kijken tussen de verborgen lagen van De Nachtwacht

TU Delft-onderzoekers Andrei Anisimov, Roger Groves en Nan Tao gingen afgelopen week in het Rijksmuseum met speciale apparatuur aan de slag om de onzichtbare structuur van De Nachtwacht zichtbaar te maken.