02 september 2021

Investeer in synthetische kerosine

Op batterijen kun je niet meer dan een paar honderd kilometer vliegen. De overheid moet daarom investeren in synthetische kerosine, betogen Paulien Herder, Joris Melkert en Henri Werij van de TU Delft.

16 augustus 2021

PostNL en TU Delft lanceren Innovatiepostzegels

De 10 postzegels laten op kunstige wijze zien dat Delftse innovaties op allerlei gebieden worden toegepast.

01 juli 2021

Eerste Nederlandse militaire nanosatelliet gelanceerd

Op 30 juni is de eerste Nederlandse militaire nanosatelliet gelanceerd vanuit de Mojavewoestijn in de Verenigde Staten. De nanosatelliet BRIK II werd door het bedrijf Virgin Orbit in een baan om de aarde gebracht.

24 juni 2021

Snellere en radicalere innovatie essentieel voor klimaatneutrale luchtvaart in 2050

In NRC van 23 juni 2021 staat een artikel met de titel ‘De luchtvaart kan zich niet uit de klimaatcrisis innoveren’. Het stuk is geschreven naar aanleiding van een factsheet en presentatie die twee wetenschappers met de Tweede Kamer hebben gedeeld. De wetenschappers schetsen een eerlijk beeld, maar de conclusie die de journalist vervolgens trekt delen we niet. Integendeel. Met snellere en radicalere innovatie kan de luchtvaart in 2050 klimaatneutraal zijn.

16 juni 2021

Lunar Zebro en TNO bundelen krachten om de weg naar de maan te effenen

15 juni 2021

TU Delft opent eerste openbare kennisbank voor conditievoorspelling vliegtuigconstructie

Een intensieve tweejarige testcampagne op luchtvaart-composietmaterialen bij de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en bij de Universiteit van Patras (GR) heeft geresulteerd in een unieke kennisbank voor het monitoren van de gezondheid van deze materialen.

11 juni 2021

EnVision wordt ESA's nieuwe missie naar Venus

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft de Venus-satelliet EnVision geselecteerd als vijfde medium-class missie binnen haar Cosmic Vision programma. Daarmee begint een nieuw tijdperk van onderzoek naar Venus—NASA kondigde vorige week al twee nieuwe missies aan naar onze zusterplaneet. SRON en TU Delft zijn onderdeel van het EnVision-consortium.

08 juni 2021

Nieuw Center of Excellence in AI for Structures

Onlangs is het Center of Excellence in Artificial Intelligence for Structures opgericht aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

03 juni 2021

Max Mulder | Leermeester 2021

Prof.dr.ir. Max Mulder, hoogleraar Control & Simulation van de afdeling Control & Operations bij de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) is donderdag 3 juni door het Universiteitsfonds Delft uitgeroepen tot Leermeester 2021.

31 mei 2021

Het College van Bestuur heeft Prof. dr. Henri Werij herbenoemd als decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR). Werij trad op 1 juni 2017 als decaan aan en begint op 1 juni a.s. aan een tweede termijn van vier jaar.