27 mei 2021

Nieuwe online cursus: Duurzame luchtvaart

De experts van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben deze nieuwe online cursus gemaakt over de huidige en toekomstige ontwikkelingen en strategieën om te komen tot een klimaatneutrale luchtvaart.

06 april 2021

Duurzame alternatieven voor kerosine: de feiten

Waarom stijgt de CO2-uitstoot van vliegen terwijl vliegtuigen steeds zuiniger worden? Wat zou een logische afstand zijn om te vliegen met een elektrisch vliegtuig op batterijen? Op welke manieren kun je op waterstof vliegen? Koninklijke NLR en TU Delft beantwoorden deze en andere prangende vragen over duurzame luchtvaart door de feiten op een rij te zetten in de factsheet ‘Duurzame Alternatieven voor Kerosine’.

31 maart 2021

SUSTAINair zet in op circulaire luchtvaart voor groene transitie

Binnen het project SUSTAINair worden oplossingen onderzocht en ontwikkeld om duurzaam gebruik van grondstoffen en prestaties van vliegtuigen te verbeteren. Dit recent gestarte Horizon 2020-project streeft tegelijkertijd naar een circulaire luchtvaart door de hoeveelheid afval en materiaalkosten gedurende de levenscyclus van het vliegtuig drastisch te verminderen.

12 maart 2021

Marie Fayolle wint Heinz Stoewer Space Award 2021

Op dinsdag 2 maart heeft Marie Fayolle de vierde Heinz Stoewer Space Award gewonnen voor haar MSc thesis getiteld “Geodetic parameter estimation for small-satellite small-body mission”. Dit jaar was Prof. Heinz Stoewer zelf aanwezig om Marie Fayolle de prijs te overhandigen tijdens het VSV Symposium 2021.

10 maart 2021

TU Delft en partners maken supersnelweg voor digitale data

Onderzoekers van de TU Delft gaan met 20 samenwerkingspartners betrouwbare en veilige draadloze breedbandverbindingen maken met licht in plaats van radiogolven. Zij verwachten dat je op die manier digitale data met hoge snelheden kunt versturen en verwerken, met weinig vertragingen en op een veilige manier. Voor dit onderzoek ontvangen zij 4,1 miljoen euro vanuit het NWO Perspectief-programma. De TU Delft neemt tevens deel aan de overige vijf gehonoreerde Perspectief-consortia.

09 maart 2021

Ambulance vast in het verkeer? Niet als het een ‘Urban Air Vehicle’ is

Komt de ambulance of taxi in de toekomst door de lucht? Als je in een sterk verstedelijkt gebied woont, zou dat heel goed kunnen. ‘Urban Air Mobility’ kan een aantrekkelijke optie zijn voor betrouwbaar vervoer in dichtbevolkte gebieden. Van 15 tot 17 maart 2021 organiseert de TU Delft de eerste (online) Delft International Conference on Urban Air Mobility.

05 maart 2021

Delfi-n3Xt na 7 jaar stilte weer tot leven

Onlangs werd een signaal opgepikt van Delfi-n3Xt, de satelliet van de TU Delft waarmee in 2014 het contact werd verloren.

02 maart 2021

Prof. Bisagni verkozen tot AIAA Fellow

Het American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) heeft Chiara Bisagni, hoogleraar Aerospace Structures and Computational Mechanics aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, verkozen tot een van de Fellows in de Class of 2021 Honorary Fellows and Fellows.

02 maart 2021

Meetsysteem van laserstralen en heliumbellen helpt topschaatsers in jacht op goud

Met het meetsysteem ‘Ring of Fire’ analyseerden TU Delft, NOC*NSF, KNSB en Innovatielab Thialf Nederlandse topschaatsers. Het meetsysteem is vorige week in Heerenveen gebruikt om luchtweerstand rondom bewegende schaatsers te meten en zichtbaar te maken.

16 februari 2021

Koninklijke NLR en TU Delft presenteren de weg naar een duurzaam luchtvervoer

Vandaag presenteren NLR - Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en de Technische Universiteit Delft een whitepaper voor hun gezamenlijke visie op de meest veelbelovende technologieën voor het realiseren van een klimaatneutraal luchtvervoersysteem in 2050.