06 september 2022

AE studenten: Marc Gerritsma is dit jaar Docent van het Jaar

De studievereniging Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek VSV 'Leonardo da Vinci' heeft bekend gemaakt dat Marc Gerritsma dit jaar de Docent van het Jaar is. De BSc- en MSc-studenten hebben om veel verschillende redenen op hem gestemd. “Hij zorgt ervoor dat hij verbonden blijft met de studenten én hij heeft een uitstekend gevoel voor humor.”

06 september 2022

IAWA-beurs 2022 voor Gaia Roncalli

De International Aviation Women’s Association (IAWA) reikt ieder jaar een beurs uit aan een vrouwelijke student van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Dit jaar gaat de beurs van 5.000 USD naar masterstudent Gaia Roncalli.

30 augustus 2022

Nieuwe leerstoel ‘Sustainable Aircraft Propulsion’

Arvind Gangoli Rao – benoemd tot hoogleraar Sustainable Aircraft Propulsion - start binnen de afdeling Flow Physics & Technology een nieuwe leerstoel: ‘Sustainable Aircraft Propulsion’. De leerstoel richt zich op een van de grootste uitdagingen én beloftes voor verduurzaming van de luchtvaart: vliegen op duurzame energiedragers in innovatieve vliegtuigmotorconfiguraties. Gangoli Rao: “Duurzame voortstuwing kan zorgen voor een ‘quantum leap’ richting emissieloos vliegen.”

12 juli 2022

Technologische routekaart: hoe versnel je de weg naar een koolstofvrije luchtvaart?

Wat zijn de mogelijke technologieën die de luchtvaart duurzaam en milieuvriendelijk kunnen maken? Welke daarvan hebben echt potentieel? Welk onderzoek moeten we daarvoor doen en hoe kunnen we de innovatie versnellen?

07 juli 2022

Succesvlucht AeroDelft baant weg voor bemand vliegen op vloeibare waterstof

Studententeam AeroDelft heeft met succes de eerste vlucht van haar prototype-vliegtuig gemaakt. Ook taxieden ze voor het eerst hun bemande full-scale vliegtuig dat al in 2025 de eerste vlucht op vloeibare waterstof moet gaan maken. Dat onthulden de studenten op 7 juli tijdens het AeroDelft zomer-event op Breda International Airport.

05 juli 2022

LR succesvol in Open Technologieprogramma en Take-off NWO

Zes technisch-wetenschappelijke onderzoeksprojecten kunnen van start met financiering uit het Open Technologieprogramma. Daarnaast kunnen 37 ondernemende wetenschappers met Take-off subsidie een stap naar de markt onderzoeken of maken. Drie projecten, ingediend door Roelof Vos, Julien van Campen en Erwin Mooij, komen vanuit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

01 juli 2022

Vidi voor Axelle Viré en haar drijvende windturbines

Universitair hoofddocent Windenergie Axelle Viré is een van de twee LR-onderzoekers die een Vidi-beurs ontvangen van NWO. Zij ontvangt de beurs voor haar onderzoek naar drijvende offshore windturbines.

01 juli 2022

Vidi voor Jeannette Heiligers en haar ruimtestofzuiger op zonlicht

Universitair docent Astrodynamics & Space Missions Jeannette Heiligers is een van de twee LR-onderzoekers die een Vidi-beurs ontvangen van NWO. In haar voorstel ‘SWEEP’ onderzoekt Heiligers hoe je ruimtepuin kunt opruimen met een ‘shuttlebus’ die ruimteafval oppikt en naar een plek brengt waar het opbrandt in de atmosfeer of geen overlast meer vormt.

16 juni 2022

Vordering ‘slim én duurzaam’

In 2018 publiceerden twintig transportorganisaties en kennisinstellingen samen het actieplan ‘Slim en duurzaam’ om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te reduceren. Daarna volgden twee aanvullingen om inzicht te geven in activiteiten en behaalde resultaten. Vandaag is er een derde actualisatie beschikbaar die de huidige stand van zaken weergeeft.

31 mei 2022

Topwetenschappers windenergie bijeen in Delft voor TORQUE conferentie

Van 1 - 3 juni 2022 organiseren het TU Delft Wind Energy Institute en de European Academy of Wind Energy de prestigieuze Science of Making Torque from Wind Conference (TORQUE) 2022 in Delft. Toonaangevende wetenschappers in windenergie delen er de nieuwste inzichten en baanbrekend onderzoek en bespreken de grote uitdagingen in windenergie die nog moeten worden aangepakt.