15 maart 2024

Twee EWI-onderzoekers genomineerd voor Beste Klimaat- en Energiepublicatie

07 maart 2024

Catholijn Jonker, Winner of the 2024 Autonomous Agents Research Award

Professor Catholijn Jonker is full professor of Interactive Intelligence at the Faculty of Electrical Engineering, Mathematics, and Computer Science of the Delft University of Technology.

16 februari 2024

Siemens CEO verkent Controlekamer van de Toekomst bij EWI

Op donderdag 15 februari bezocht de CEO van Siemens AG, Roland Busch, het Technologiecentrum Controlekamer van de Toekomst (CRoF) bij de TU Delft, om de gedeelde ambities van Siemens en de TU Delft te tonen voor het verkennen van de grenzen van innovatie in energiebeheer. De CRoF, onder leiding van universitair docent Alex Stefanov, is een laboratorium dat gericht is op het intelligent, digitaal veerkrachtig en cyberveilig maken van het toekomstige elektriciteitsnet.

15 februari 2024

Vijf subsidies toegekend aan EWI-projecten door Open Education Stimulation Fund

Het Open Education Stimulation Fund (OESF) 2023 heeft subsidies toegekend aan 5 projectvoorstellen van EWI-docenten en -onderzoekers. In totaal hebben 13 voorstellen van de TU Delft de subsidie ontvangen. Het OESF stimuleert medewerkers van de TU Delft om hun onderwijs te innoveren met open leermaterialen en open werkwijzen.

13 februari 2024

Cynthia Liem ontvangt Women in AI Nederland Diversity Leader Award

Cynthia Liem, universitair hoofddocent van de afdeling Intelligente Systemen, is erkend met de Women in AI Nederland Diversity Leader Award 2024. Dit benadrukt haar bijdragen aan het verbeteren van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit binnen de sector kunstmatige intelligentie (AI).

02 februari 2024

TU Delft, Maastricht University, dsm-firmenich and Kickstart AI launch new ICAI lab: GENIUS

The start of 2024 has brought a new ICAI lab as part of the ROBUST program: GENIUS (Generative Enhanced Next-Generation Intelligent Understanding Systems). The GENIUS lab seeks to extend and enhance generative AI methods to support human experts in answering scientific and operational questions, through collaborative semantic knowledge engineering between people and AI systems. The GENIUS lab is a collaboration between Delft University of Technology, Maastricht University, dsm-firmenich, and Kickstart AI, and an NWO Long-Term Programme initiated by the Innovation Centre for Artificial Intelligence (ICAI).

25 januari 2024

Fujitsu en de Technische Universiteit Delft richten nieuw quantumlaboratorium op

Industrie-academie samenwerkingshub Fujitsu Advanced Computing Lab Delft aan de Technische Universiteit Delft om de ontwikkeling van geavanceerde quantumcomputertechnologieën te stimuleren

22 december 2023

Andy Zaidman nieuwe voorzitter Software Technology

Vanaf 1 januari neemt Andy Zaidman de rol op zich van voorzitter van de afdeling Software Technology (ST) aan de Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) van de TU Delft. Zaidman volgt Arie van Deursen op, die zich de afgelopen acht jaar succesvol heeft ingezet voor de positionering en groei van de afdeling.

04 december 2023

Wereldwijde telecommunicatie met lasers

Lasers die vanaf de grond communiceren met satellieten in de atmosfeer: het klinkt vergezocht, maar het zou een waardevolle verbetering kunnen zijn voor het aansluiten van afgelegen delen ter wereld op het internet. De TU Delft heeft in het Open Technologieprogramma vanuit het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen financiering opgehaald om de mogelijkheden van deze innovatie verder te onderzoeken.

29 november 2023

Symposium over Von Neumann: wellicht de grootste wiskundige in de moderne geschiedenis

John von Neumann (1903-1957) was een Hongaars-Amerikaanse wiskundige die niet alleen in de wiskunde, maar ook in de natuurkunde, informatica en economie essentiële bijdragen heeft geleverd. In veel opzichten heeft hij de toekomst waarin we leven vormgegeven. De ambassade van Hongarije in Nederland organiseerde in samenwerking met Júlia Komjathy van de EWI-faculteit een symposium ter herdenking van de opmerkelijke nalatenschap van één van de grootste - maar relatief onbekende - wiskundigen uit de moderne geschiedenis.

Agenda