Nieuws Bachelorvernieuwing
De vernieuwde bachelor Bouwkunde kan van start
Na feedbackrondes langs de afdelingen, de Opleidingscommissies, de Facultaire Studentenraad en het Management Team, heeft de decaan van onze faculteit op 15 februari het curriculumbesluit 2024-2025 vastgesteld. Onderdeel daarvan is dat de vernieuwde bachelor Bouwkunde vanaf september 2024 definitief van start gaat. In de komende maanden worden de modules en lesmaterialen verder uitgewerkt en goed op elkaar aangesloten. In deze update delen twee nauw betrokken collega’s, Peter de Jong en Leonie Zijlstra en praktijkdocent Suzana Milinović, hun visie en ervaringen.
Peter de Jong is docent en modulecoördinator van ON5 en (docent)voorzitter van de Opleidingscommissie Bouwkunde (OC). Leonie Zijlstra is Onderwijscoördinator bachelor en ze geeft leiding aan team Organisatie van de bachelorvernieuwing. Suzana Milinović begeleidt als praktijkdocent eerste- en tweedejaars studenten en schakelstudenten in ontwerpvakken.
Hoe kijken jullie aan tegen vernieuwde bachelor?
Peter: “Ik ben nu ruim acht jaar docent en modulecoördinator ON5. Ik zie dat in de loop van de jaren steeds meer inhoud aan de bachelor is toegevoegd. Ik vind het dus gezond dat we eens in de zoveel tijd kijken wat er uit kan en dat we ons zelf afvragen hoe we weer tot de essentie komen. Meer maakt het namelijk niet helder.” Suzana kijkt uit naar de vernieuwde bachelor: “Het kan immers altijd beter.” Al erkent ze wel dat het in het begin van een verandering altijd even wennen is. “Het is aftasten hoe ik mijzelf erin kan vinden. Ik ga mij goed inlezen. Ook wil ik ademruimte creëren, door bij mijn studenten aan te geven dat ik het vak voor het eerst geef. En dat het mogelijk is dat ik soms een antwoord niet direct paraat heb.” Volgens Peter is het belangrijk om de vernieuwde bachelor regelmatig te evalueren: wat gaat goed en wat kan beter? Worden de beoogde doelen ook behaald en waar is bijsturing nodig? Peter: “We moeten het niet zien als een plan dat nu voor tien jaar vast staat, maar als een eerste stap richting een verbeterd curriculum. Het is mijn wens dat we met z’n allen als één faculteit opereren en iedereen zich als een bachelordocent ziet. De bachelor vind ik het mooiste moment om te onderwijzen”.
Er is veel ontwikkeld. Hoe stemmen we dat op elkaar af?
Sinds januari 2024 is het projectteam met fase 3 gestart, waar de modules in detail worden uitgewerkt. De afstemming tussen de coördinatoren van modules in hetzelfde kwartaal is daarbij heel belangrijk. Doel is de modules zo op elkaar af te stemmen dat het kwartaal één geheel wordt. Het verlagen van de werkdruk voor zowel studenten als docenten is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. Leonie: “Op dit moment kijken we met team Organisatie of alle innovatieve onderwijsplannen organisatorisch ook mogelijk zijn. Het is nog wel een grote puzzel om de wensen voor de vernieuwde modules, de beschikbare ruimtes, de docentenuren en alle softwaresystemen op elkaar aan te sluiten. Uiteindelijk moet het één grote integrale onderwijsplanning worden.” Peter: “Doordat je met modules uit hetzelfde kwartaal producten van studenten op elkaar afstemt, kan ook de werkdruk voor studenten worden verlicht. Studenten krijgen een beter beeld van wat ze precies doen en hoe dit past in het grotere geheel. Het verlagen van de werkdruk vind ik echt een enorme verbetering.” Suzana: “Dat modules meer met elkaar worden verweven is voor mij een droom. Ik wil graag duidelijk maken hoe verschillende gebieden elkaar raken. En dat is niet alleen fijn voor de docenten.”
Hoe verder met de bachelorvernieuwing?
Leonie: “Nu het curriculumbesluit is vastgesteld, liggen ook de herkansingsregeling en overgangsregeling definitief vast. Deze regelingen maken de overgang voor studenten zo soepel mogelijk.” In de komende maanden worden de Studiegids en Brightspacepagina’s gevuld. Tijdens de onderwijsmiddag op 27 februari vertellen Directeur Onderwijs MaartenJan Hoekstra en bachelorcoördinator Leo van den Burg meer over de vernieuwde bachelor. Ook nemen we de tijd voor vragen en suggesties van (praktijk)docenten: wat hebben zij nodig, bijvoorbeeld qua workshops, om de vernieuwde bachelor tot een succes te maken?
Meer informatie
Meer informatie over de bachelorvernieuwing vind je op deBK Studentenportal. Her vind je ook de overgangs- en herkansingsregelingen, zodat je kunt bekijken wat de vernieuwing voor jou betekent.
Bachelorvernieuwing: de persoonlijke-ontwikkelingsweken
14 december 2023
Nieuw in het vernieuwde bachelorprogramma van 2024-2025 is de introductie van de persoonlijke-ontwikkelingsweken (POW), waarin studenten - en docenten - meer ruimte krijgen voor rust en reflectie. In deze update over de bachelorvernieuwing geven collega’s Nina en Milou en studenten Sophie en Bodil hun blik op deze onderwijsinnovatie. Wat voor een bouwkundige wil ik eigenlijk worden? Waar sta ik voor? Wat is mijn stijl? Hoe ga ik om met feedback? Dit zijn grote vragen die invloed hebben op je ontwikkeling als ontwerper en die je niet een-twee-drie hebt beantwoord. Met de komst van de persoonlijke-ontwikkelingsweken in de vernieuwde bachelor wordt meer ruimte en rust ingebouwd om met dit soort vragen aan de slag te gaan.
Meer tijd voor reflectie en persoonlijke ontwikkeling
Milou Reincke (teamleider Onderwijsadvies bij Onderwijs- en Studentenzaken): “De POW wordt ontwikkeld voor en door studenten en is daarom gebaseerd op wat studenten belangrijk vinden.” Nina Bohm (PhD-onderzoeker Transdisciplinary Education bij Management in the Built Environment): “Het signaal dat wij horen is overduidelijk. Studenten en docenten werken aan studie met een uitdagend curriculum en hebben een druk leven. Er is behoefte om even stil te kunnen staan.” Milou: “Daarom ben ik heel blij dat is besloten om twee momenten per studiejaar in te bouwen voor een pauze, waarin meer tijd is voor rust en reflectie. En waar extra aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling.”
Als we Sophie de Kruijf (student-voorzitter van de Opleidingscommissie (OC) en Stylos Commissaris onderwijs en oriëntatie) en Bodil Bary (toehoorder van de Facultaire Studentenraad (FSC) en Stylos Commissaris onderwijs en welzijn) vragen naar welke ontwikkeling in de vernieuwde bachelor ze het meest uitkijken, dan noemen ze naast meer ruimte voor actualiteiten en duurzaamheid ook met nadruk de POW. Sophie: “Reflectie vind ik erg belangrijk. Want waar sta ik voor? Wie ben ik als ontwerper? Wat wil ik toevoegen? In het huidige curriculum is daar wat mij betreft nog niet genoeg aandacht voor.” Bodil: “Ik ben een voorstander voor meer lucht in het curriculum, zodat ik vaardigheden kan leren waar ik normaal geen tijd voor heb, maar die je wel nodig hebt om de bachelor goed te voltooien. Bijvoorbeeld door te leren hoe je het beste een portfolio maakt.”
De POW meer concreet
Alle vier zijn ze het erover eens dat de POW pas een succes is als het de studenten daadwerkelijk ook rust brengt in het curriculum. De POW wordt daarom gezien als zelfstudie, met daarin twee onderdelen. Nina: “Aan de ene kant zullen studenten door middel van een paar kleine opdrachten een ontwikkelvraag formuleren om terug te blikken op het onderwijs van het afgelopen kwartaal en vooruit naar het volgende: wat heb je geleerd en ging goed, en wat zou je willen leren of verbeteren?” Milou: “Aan de andere kant worden er door de faculteit, studieadviseurs en studenten, vrijwillige activiteiten georganiseerd ter ondersteuning.“ In de aankomende maanden zullen de opdrachten en activiteiten van de POW verder getest en ontwikkeld worden. De eerste POW zal in november 2024 van start gaan.
Waar staan we nu met de bachelorvernieuwing?
In de afgelopen maanden hebben de leerlijnteams de feedback in de nieuwe modules verwerkt. De inhoud van het vernieuwde curriculum wordt meegenomen in het voorgenomen curriculumbesluit van eind december. Vanaf januari starten we met fase 3; de fase waarin de modules en de lesmaterialen worden uitgewerkt en waar de docenten worden voorbereid op het vernieuwde programma. In september 2024 gaat de vernieuwde bachelor van start.
Over de geïnterviewden en hun rol in de bachelorvernieuwing
Nina Bohm is PhD-onderzoeker Transdisciplinary Education bij Management in the Built Environment en Milou Reincke is teamleider Onderwijsadvies bij Onderwijs- en Studentenzaken. Samen geven zij richting aan de ontwikkeling van de persoonlijke-ontwikkelingsweken van de vernieuwde bachelor.
Sophie de Kruijf is student-voorzitter van de Opleidingscommissie (OC) en Stylos Commissaris onderwijs en oriëntatie. Zij vertegenwoordigt de stem van de student in de Stuurgroep van de bachelorvernieuwing. Bodil Bary is toehoorder van de Facultaire Studentenraad (FSR en Stylos Commissaris onderwijs en welzijn. Zij is lid van het leerlijnteam Ontwerpen (ON) en lid van het POW-ontwikkelteam van de bachelorvernieuwing.
-
Bachelorvernieuwing: de persoonlijke-ontwikkelingsweken
14 december 2023
Nieuw in het vernieuwde bachelorprogramma van 2024-2025 is de introductie van de persoonlijke-ontwikkelingsweken (POW), waarin studenten - en docenten - meer ruimte krijgen voor rust en reflectie. In deze update over de bachelorvernieuwing geven collega’s Nina en Milou en studenten Sophie en Bodil hun blik op deze onderwijsinnovatie. Wat voor een bouwkundige wil ik eigenlijk worden? Waar sta ik voor? Wat is mijn stijl? Hoe ga ik om met feedback? Dit zijn grote vragen die invloed hebben op je ontwikkeling als ontwerper en die je niet een-twee-drie hebt beantwoord. Met de komst van de persoonlijke-ontwikkelingsweken in de vernieuwde bachelor wordt meer ruimte en rust ingebouwd om met dit soort vragen aan de slag te gaan.
-
Deze zomer is er hard doorgewerkt aan het vernieuwde bachelorprogramma voor het academisch jaar 2024-2025. Waar staan we nu? De stuurgroep en een klankbordgroep van (externe) experts hebben de eerste versie van de vernieuwde leerlijnen voorzien van een kritische blik. Hiermee gaan de leerlijnteams de komende weken verder aan de slag. In deze update komen drie betrokkenen aan het woord over hoe we in de vernieuwde bachelor de werkdruk kunnen verlagen en duurzaamheid als standaard hanteren.
Franka en Harm over verlagen werkdruk
Franka de Jong was in 2022-2023 als voorzitter van de FSC lid van de stuurgroep en van een leerlijnteam. Ze richtte zich op het verbeteren van de studeerbaarheid van de bachelor en voor een betere inclusieve toegankelijkheid voor studenten met een functiebeperking. “Ik vind de POW (persoonlijke-ontwikkelingsweek) een enorme vooruitgang. In de nieuwe POW's is er tijd gemaakt voor reflectie. Zo krijg je de kans om even stil te staan en een beter beeld te krijgen van jezelf, van het vakgebied en je positie in dat vakgebied. Het reflecteren geeft je ook de kans om even op adem te komen, want nu heb ik vaak het gevoel dat ik maar door moet blijven gaan.”
Harm Scholtens, een ervaren praktijkdocent bij de faculteit en als expert toegevoegd aan de klankbordgroep, herkent dit gevoel van alsmaar doorgaan en ziet dat de werkdruk hoog ligt bij zowel student als docent. “Als jonge ambitieuze docent kwam ik vaak om half zeven of later thuis. De laatste jaren zie ik een verschuiving, waar men minder raar opkijkt als je om 17.00 uur naar yoga gaat. Ik zie de POW's als mogelijk instrument voor student en docent om de werkdruk te verlagen en te ‘ontprikkelen’.
Om ruimte te maken voor deze weken, zullen we ook moeten schrappen. Zo zoeken de leerlijnteams naar mogelijkheden om opdrachten te delen binnen het kwartaal, waardoor er minder verschillende producten tegelijk gevraagd zullen worden van de student. Harm en Franka delen de mening dat zowel studenten en docenten gebaat kunnen zijn met deze ‘ontdubbeling’.Monika over duurzaamheid als standaard
Monika Roeling werkt als onderzoeker in het duurzaamheidsprogramma van de TU Delft. “Op dit moment is het onderwijs bij Bouwkunde voorloper op het gebied van duurzaamheid vergeleken met andere faculteiten van de TU Delft, maar het kan en moet nog beter”. Na het bekijken van de plannen constateert ze tevreden dat het duurzaamheidsthema heel mooi als rode draad door de leerlijnen loopt. “Ik daag de leerlijnen nu uit om bij de verdere ontwikkeling van de modules duurzaamheid altijd als uitgangspunt te nemen en alleen met een hele goede reden daarvan af te wijken.” Daarom zal de leerlijnteams ook gevraagd worden op welke manier zij duurzaamheid, van technische tot sociale duurzaamheid, gaan integreren in de lesstof en opgaven.
Hoe verder met de bachelorvernieuwing?
De aankomende maanden gaan de leerlijnteams de feedback in de nieuwe modules verwerken. Op 1 december worden de definitieve versies van de nieuwe leerlijnen in het voorgenomen curriculumbesluit meegenomen. Vanaf januari 2024 starten we met fase 3; de fase waarin de modules en de lesmaterialen worden uitgewerkt en waar de docenten worden voorbereid op het vernieuwde programma. In september 2024 gaat de vernieuwde bachelor van start.
Meer informatie
Meer informatie over waarom de Bacheloropleiding wordt vernieuwd vind je op het BK Studentenportal. Daar vind je ook de voorlopige overgangsregeling, zodat je kunt bekijken wat de vernieuwing voor jou betekent.
-
6 juli 2023
Op weg naar de vernieuwde Bachelor Bouwkunde in 2024/2025 zit fase 1 van de voorbereidingen er net op. Meer dan vijftig collega’s én studenten zijn inmiddels betrokken. De vijf leerlijnteams hebben deze week de eerste versie van de nieuwe 'leerlijnboeken' aangeleverd. Door kennis, ervaringen en perspectieven te delen ontstaan nieuwe inzichten en verrassende concepten. Wat doen de projectleden, wat is hun rol in deze verandering en waar was hun focus in deze eerste fase? Tijd voor een kijkje achter de schermen.
Feedback van studenten wordt echt meegenomen
Aafke is Stylos onderwijscommissaris, student-voorzitter van de Opleidingscommissie (OC) en vertegenwoordigt de stem van de student in de Stuurgroep van de Bachelorvernieuwing. Ze was een van de eerste studenten die de plannen voor de vernieuwing zagen en werd gevraagd feedback hierop te geven. Haar eerste gedachte: “Jammer dat ik deze Bachelor niet meer ga doen.” Naast Aafke neemt Franka de Jong van de Facultaire Studentenraad (FSR) deel aan de Stuurgroep: “Via de website van Stylos, het Studentenportal en de lunchoverleggen voor studenten en docenten georganiseerd door Bachelorcoördinator Leo van den Burg krijgen ook de studenten die niet in de Stuurgroep of in de leerlijnteams zitten de ruimte om vragen te stellen en feedback te geven”. Zo halen we enorm veel kennis en ervaring op en zorgen we voor een verrijking van de plannen voor de vernieuwing. “De feedback van studenten wordt echt meegenomen, daar ben ik erg van onder de indruk.”
Meer met AI en meer ruimte voor reflectie
Waar focust Aafke zich op tijdens de evaluatie deze zomer van de eerste versie van de herziene modules? ”Ik hou in de gaten of de herziene versies van de modules studeerbaar zijn voor studenten, of alle opdrachten duidelijk zijn en of de nieuwe indeling van de deadlines en toetsen haalbaar zijn.” Naar welke verandering kijk jij het meest uit? “Ik hoop echt dat alle digitale ontwikkelingen van de laatste jaren (zoals de komst van Artificial Intelligence, AI) en de mogelijkheden die het ons vakgebied kan bieden mee worden genomen in het nieuwe onderwijs. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de nieuwe leerlijn Wetenschap en Vaardigheden (WV) en de invulling van de nieuwe Persoonlijke-ontwikkelingsweken (POW) die de studenten meer ruimte moeten geven om op adem te komen en te reflecteren.”
Onnodige ballast uit de vakken halen
Cecile Calis, modulecoördinator van ON4, was ook betrokken bij de vorige bachelorvernieuwing en ziet hoeveel de afgelopen tien jaar is veranderd. “De uitdaging is er dan ook voor iedere leerlijn om naast het vernieuwen ook alle onzin en onnodige ballast uit de vakken te halen.” Maar ook tussen de vakken ziet Cecile de waarde van de vernieuwing: “Het is heel goed dat we weer bij elkaar zitten en vakken opnieuw met elkaar afstemmen. Even kritisch kijken naar wat we aan het doen zijn. Deze afstemming is echt weer nodig.”
Dubbele opgave: toevoegen nieuwe elementen en verminderen van werkdruk
Vincent Gruis is samen met Claudiu Forgaci leerlijntrekker en daarmee eindverantwoordelijke voor de nieuwe leerlijn Wetenschap en Vaardigheden (WV). “We zijn met een grote groep van ongeveer vijftien mensen en komen regelmatig samen in deze eerste fase om de geesten te rijpen voor de vernieuwingsopdracht en om niet alleen in woord de leerlijnen samen te voegen maar ook in daad. Eigenlijk hebben wij bij WV een dubbele opgave gekregen. Ik ben enorm trots op de open houding van alle leden van onze WV-leerlijn. In teamverband bewaken we de rode draad en checken we of de herziene modules wel de gewenste doelen halen. De uitdaging zit in het verminderen van de werkdruk voor docenten en studenten, want bij een vernieuwing is er ook veel kans om nieuwe elementen toe te voegen. Het enerzijds vernieuwen en anderzijds juist aanscherpen om ‘lucht’ te creëren kan nog voor lastige discussies zorgen.”
Hoe verder?
Deze eerste versies van de leerlijnboeken worden in de zomer beoordeeld door de Stuurgroep en een groep van experts. In september start fase 2 waarin de herziene modules worden uitgewerkt. In september 2024 gaat de vernieuwde bachelor van start. Uiteraard maken we de overgang voor iedereen zo soepel mogelijk, onder andere met een speciale overgangsregeling.
Meer informatie
Meer informatie over waarom de Bachelor wordt vernieuwd vind je op het BK Studentenportal. Daar vind je ook de voorlopige overgangsregeling, zodat je kunt bekijken wat de vernieuwing voor jou betekent.