Nieuws Bachelorvernieuwing

De vernieuwde bachelor Bouwkunde kan van start

Na feedbackrondes langs de afdelingen, de Opleidingscommissies, de Facultaire Studentenraad en het Management Team, heeft de decaan van onze faculteit op 15 februari het curriculumbesluit 2024-2025 vastgesteld. Onderdeel daarvan is dat de vernieuwde bachelor Bouwkunde vanaf september 2024 definitief van start gaat. In de komende maanden worden de modules en lesmaterialen verder uitgewerkt en goed op elkaar aangesloten. In deze update delen twee nauw betrokken collega’s, Peter de Jong en Leonie Zijlstra en praktijkdocent Suzana Milinović, hun visie en ervaringen. 

Peter de Jong is docent en modulecoördinator van ON5 en (docent)voorzitter van de Opleidingscommissie Bouwkunde (OC). Leonie Zijlstra is Onderwijscoördinator bachelor en ze geeft leiding aan team Organisatie van de bachelorvernieuwing. Suzana Milinović begeleidt als praktijkdocent eerste- en tweedejaars studenten en schakelstudenten in ontwerpvakken. 

Hoe kijken jullie aan tegen vernieuwde bachelor?  

Peter: “Ik ben nu ruim acht jaar docent en modulecoördinator ON5. Ik zie dat in de loop van de jaren steeds meer inhoud aan de bachelor is toegevoegd. Ik vind het dus gezond dat we eens in de zoveel tijd kijken wat er uit kan en dat we ons zelf afvragen hoe we weer tot de essentie komen. Meer maakt het namelijk niet helder.” Suzana kijkt uit naar de vernieuwde bachelor: “Het kan immers altijd beter.” Al erkent ze wel dat het in het begin van een verandering altijd even wennen is. “Het is aftasten hoe ik mijzelf erin kan vinden. Ik ga mij goed inlezen. Ook wil ik ademruimte creëren, door bij mijn studenten aan te geven dat ik het vak voor het eerst geef. En dat het mogelijk is dat ik soms een antwoord niet direct paraat heb.” Volgens Peter is het belangrijk om de vernieuwde bachelor regelmatig te evalueren: wat gaat goed en wat kan beter? Worden de beoogde doelen ook behaald en waar is bijsturing nodig? Peter: “We moeten het niet zien als een plan dat nu voor tien jaar vast staat, maar als een eerste stap richting een verbeterd curriculum. Het is mijn wens dat we met z’n allen als één faculteit opereren en iedereen zich als een bachelordocent ziet. De bachelor vind ik het mooiste moment om te onderwijzen”.  


Er is veel ontwikkeld. Hoe stemmen we dat op elkaar af? 

Sinds januari 2024 is het projectteam met fase 3 gestart, waar de modules in detail worden uitgewerkt.  De afstemming tussen de coördinatoren van modules in hetzelfde kwartaal is daarbij heel belangrijk. Doel is de modules zo op elkaar af te stemmen dat het kwartaal één geheel wordt. Het verlagen van de werkdruk voor zowel studenten als docenten is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. Leonie: “Op dit moment kijken we met team Organisatie of alle innovatieve onderwijsplannen organisatorisch ook mogelijk zijn. Het is nog wel een grote puzzel om de wensen voor de vernieuwde modules, de beschikbare ruimtes, de docentenuren en alle softwaresystemen op elkaar aan te sluiten. Uiteindelijk moet het één grote integrale onderwijsplanning worden.” Peter: “Doordat je met modules uit hetzelfde kwartaal producten van studenten op elkaar afstemt, kan ook de werkdruk voor studenten worden verlicht. Studenten krijgen een beter beeld van wat ze precies doen en hoe dit past in het grotere geheel. Het verlagen van de werkdruk vind ik echt een enorme verbetering.” Suzana: “Dat modules meer met elkaar worden verweven is voor mij een droom. Ik wil graag duidelijk maken hoe verschillende gebieden elkaar raken. En dat is niet alleen fijn voor de docenten.”


Hoe verder met de bachelorvernieuwing?

Leonie: “Nu het curriculumbesluit is vastgesteld, liggen ook de herkansingsregeling en overgangsregeling definitief vast. Deze regelingen maken de overgang voor studenten zo soepel mogelijk.” In de komende maanden worden de Studiegids en Brightspacepagina’s gevuld. Tijdens de onderwijsmiddag op 27 februari vertellen Directeur Onderwijs MaartenJan Hoekstra en bachelorcoördinator Leo van den Burg meer over de vernieuwde bachelor. Ook nemen we de tijd voor vragen en suggesties van (praktijk)docenten: wat hebben zij nodig, bijvoorbeeld qua workshops, om de vernieuwde bachelor tot een succes te maken? 


Meer informatie

Meer informatie over de bachelorvernieuwing vind je op deBK Studentenportal. Her vind je ook de overgangs- en herkansingsregelingen, zodat je kunt bekijken wat de vernieuwing voor jou betekent.

 

 

 

Bachelorvernieuwing: de persoonlijke-ontwikkelingsweken

14 december 2023

Nieuw in het vernieuwde bachelorprogramma van 2024-2025 is de introductie van de persoonlijke-ontwikkelingsweken (POW), waarin studenten - en docenten - meer ruimte krijgen voor rust en reflectie. In deze update over de bachelorvernieuwing geven collega’s Nina en Milou en studenten Sophie en Bodil hun blik op deze onderwijsinnovatie.  Wat voor een bouwkundige wil ik eigenlijk worden? Waar sta ik voor? Wat is mijn stijl? Hoe ga ik om met feedback? Dit zijn grote vragen die invloed hebben op je ontwikkeling als ontwerper en die je niet een-twee-drie hebt beantwoord. Met de komst van de persoonlijke-ontwikkelingsweken in de vernieuwde bachelor wordt meer ruimte en rust ingebouwd om met dit soort vragen aan de slag te gaan.

V.l.n.r Milou Reincke, Sophie de Kruijf, Bodil Bary en Nina Bohm

 

Meer tijd voor reflectie en persoonlijke ontwikkeling

Milou Reincke (teamleider Onderwijsadvies bij Onderwijs- en Studentenzaken): “De POW wordt ontwikkeld voor en door studenten en is daarom gebaseerd op wat studenten belangrijk vinden.” Nina Bohm (PhD-onderzoeker Transdisciplinary Education bij Management in the Built Environment): “Het signaal dat wij horen is overduidelijk. Studenten en docenten werken aan studie met een uitdagend curriculum en hebben een druk leven. Er is behoefte om even stil te kunnen staan.” Milou: “Daarom ben ik heel blij dat is besloten om twee momenten per studiejaar in te bouwen voor een pauze, waarin meer tijd is voor rust en reflectie. En waar extra aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling.” 

Als we Sophie de Kruijf (student-voorzitter van de Opleidingscommissie (OC) en Stylos Commissaris onderwijs en oriëntatie) en Bodil Bary (toehoorder van de Facultaire Studentenraad (FSC) en Stylos Commissaris onderwijs en welzijn) vragen naar welke ontwikkeling in de vernieuwde bachelor ze het meest uitkijken, dan noemen ze naast meer ruimte voor actualiteiten en duurzaamheid ook met nadruk de POW. Sophie: “Reflectie vind ik erg belangrijk. Want waar sta ik voor? Wie ben ik als ontwerper? Wat wil ik toevoegen? In het huidige curriculum is daar wat mij betreft nog niet genoeg aandacht voor.” Bodil: “Ik ben een voorstander voor meer lucht in het curriculum, zodat ik vaardigheden kan leren waar ik normaal geen tijd voor heb, maar die je wel nodig hebt om de bachelor goed te voltooien. Bijvoorbeeld door te leren hoe je het beste een portfolio maakt.”

De POW meer concreet

Alle vier zijn ze het erover eens dat de POW pas een succes is als het de studenten daadwerkelijk ook rust brengt in het curriculum. De POW wordt daarom gezien als zelfstudie, met daarin twee onderdelen. Nina: “Aan de ene kant zullen studenten door middel van een paar kleine opdrachten een ontwikkelvraag formuleren om terug te blikken op het onderwijs van het afgelopen kwartaal en vooruit naar het volgende: wat heb je geleerd en ging goed, en wat zou je willen leren of verbeteren?” Milou: “Aan de andere kant worden er door de faculteit, studieadviseurs en studenten, vrijwillige activiteiten georganiseerd ter ondersteuning.“ In de aankomende maanden zullen de opdrachten en activiteiten van de POW verder getest en ontwikkeld worden. De eerste POW zal in november 2024 van start gaan.

Waar staan we nu met de bachelorvernieuwing? 

In de afgelopen maanden hebben de leerlijnteams de feedback in de nieuwe modules verwerkt. De inhoud van het vernieuwde curriculum wordt meegenomen in het voorgenomen curriculumbesluit van eind december. Vanaf januari starten we met fase 3; de fase waarin de modules en de lesmaterialen worden uitgewerkt en waar de docenten worden voorbereid op het vernieuwde programma. In september 2024 gaat de vernieuwde bachelor van start.

Over de geïnterviewden en hun rol in de bachelorvernieuwing

Nina Bohm is PhD-onderzoeker Transdisciplinary Education bij Management in the Built Environment en Milou Reincke is teamleider Onderwijsadvies bij Onderwijs- en Studentenzaken. Samen geven zij richting aan de ontwikkeling van de persoonlijke-ontwikkelingsweken van de vernieuwde bachelor. 

Sophie de Kruijf is student-voorzitter van de Opleidingscommissie (OC) en Stylos Commissaris onderwijs en oriëntatie. Zij vertegenwoordigt de stem van de student in de Stuurgroep van de bachelorvernieuwing. Bodil Bary is toehoorder van de Facultaire Studentenraad (FSR en Stylos Commissaris onderwijs en welzijn. Zij is lid van het leerlijnteam Ontwerpen (ON) en lid van het POW-ontwikkelteam van de bachelorvernieuwing.