Campus als voorbeeld voor verduurzaming

Tech for Impact 2023

Campus als voorbeeld voor verduurzaming

In 2030 wil TU Delft volledig duurzaam opereren. Alle activiteiten op en vanaf de campus zijn dan CO2-neutraal, circulair en klimaatadaptief met aandacht voor biodiversiteit en de leefkwaliteit. Duurzaamheidscoördinator Andy van den Dobbelsteen maakt zich sterk om deze ambitie te realiseren. Niet alleen voor de campus, maar ook als inspirerend voorbeeld voor overheden en andere organisaties.

Overal op de campus worden experimenten uitgevoerd voor nieuwe duurzame technieken en processen. Ook wordt er gewerkt aan verbetering van biodiversiteit en de campus wordt geschikt gemaakt voor het klimaat van 2050. Van den Dobbelsteen licht de noodzaak hiervan toe: “Wie de wetenschap volgt weet dat we in een klimaatcrisis zitten, dat zeldzame aardmaterialen opraken en dat de biodiversiteit aan het decimeren is. Hoe sneller we dat corrigeren en omzetten in een positieve ontwikkeling, hoe beter voor de aarde maar vooral voor ons als mensheid.”

Campus als living lab

“De campus zien we als living lab, een realistische omgeving om onze ambitie te bewerkstelligen”, vertelt Van den Dobbelsteen. “Ik vind dat we als vooraanstaande universiteit het goede voorbeeld moeten geven voor hoe organisaties volledig duurzaam kunnen worden. In 2050 moeten we een CO2-neutrale en circulaire maatschappij hebben. Wij kunnen daarvoor het pad effenen omdat we van alles kunnen uittesten en verbeteren, niet alleen innovatieve technieken maar ook het transitieproces met al zijn hobbels.”

"Met bijdragen van alumni wordt het Duurzaamheidspaviljoen mogelijk gemaakt. Zodat iedereen straks kan zien wat wij doen en hopelijk geïnspireerd raakt om dit duurzame voorbeeld te volgen. Dit moet een plek worden dat de trots van de universiteit uitstraalt, en de alumna of alumnus die eraan heeft bijgedragen kan zeggen: kijk, dit is wat mijn universiteit doet voor de wereld en ik doe mee.”

Prof.dr.ir. Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar Climate Design & Sustainability en Coördinator Duurzaamheid TU Delft

Energietransitie

Veel van de innovaties hebben te maken met de energietransitie. “We zetten duurzame bronnen in voor de verwarming van gebouwen en wellicht op termijn ook voor woningen in de gemeente Delft. Een deel van de campus krijgt een warmtenet waarmee warmte uit koelprocessen kan worden opgeslagen in de bodem en benut voor de verwarming van andere functies. Onze nieuwe gebouwen op Campus Zuid hebben zoveel restwarmte dat we daar een buitenzwembad mee kunnen verwarmen, dus we zoeken naar creatieve oplossingen om alle energie optimaal te benutten.”

Duurzaamheidspaviljoen

“We willen we ervoor zorgen dat de kennis en innovatie die we hiermee ontwikkelen voor iedereen toegankelijk wordt. We willen daarvoor een Duurzaamheidspaviljoen realiseren: een verzamelpunt voor alles wat met duurzaamheid en klimaatactie op de campus te maken heeft. Hier wordt samengewerkt, vinden ontmoetingen plaats en wordt de voortgang van de verschillende projecten getoond. Het is een centrale plek vol inspiratie voor onderzoekers, studenten, alumni, andere betrokkenen en geïnteresseerden.”

Bekijk het interview met Andy

Doet u mee?

Met een gift helpt u onderzoek te versnellen, maakt u een pilot mogelijk of geeft u studenten de kans ambitieuze ideeën waar te maken.

Welk Tech for Impact 2023 project mag op uw steun rekenen?

UFD - Eenmalige donatie met Mollie (Technology for Impact)

Ik doneer aan het Universiteitsfonds Delft:

UFD - donatie via machtiging (Technology for Impact)

Ik machtig het Universiteitsfonds Delft voor