20 oktober 2022

Stimuleren van biodiversiteit in 3D geprinte bio-cyber-fysieke ‘planetoids’

Werktuig-robots hebben een korte maar rijke geschiedenis in de architectuur, inclusief materiaalonderzoek en nieuwe bouwtechnieken. Onderzoekers Henriette Bier en Pierre Oskam creëeren met een team van landschapsarchitecten, architecten, en robotici in het Robotic Building lab bio-cyber-fysieke capsules, zogenaamde 'planetoïden'.

19 oktober 2022

Eén vergunningsloket voor alle bouwzaken. Hoe dan?

Een Europees project onder aanvoering van Delftse geo-informatici wil de behandeling van bouwvergunningen verbeteren. 3D-professor Jantien Stoter licht toe.

11 oktober 2022

Wat is design in het tijdperk van data?

Hoe verhouden architecten en stedenbouwkundigen zich tot de uitdagingen en mogelijkheden in een samenleving die steeds meer om data draait? Als hoogleraar Theory of Architecture and Digital Culture aan de TU Delft wil hij de datageletterdheid van studenten en professionals vergroten. “We staan op het punt een nieuwe fase van een continu proces in te gaan”. Op 28 oktober houdt hij zijn intreerede.

Oproep Entrepreneurship Awards 2022

Ben jij een ondernemer in de sector Bouwkunde? Dit is jouw kans om tot 30.000 euro te winnen en jouw onderneming een boost te geven!

Open book: Teaching, learning & researching spatial planning

De complexiteit en onderlinge verbondenheid van de hedendaagse stedelijke uitdagingen vereisen een geïntegreerde en innovatieve aanpak van de planologie en het ontwerp van duurzame, eerlijke en inclusieve steden en regio's. Dit vereist op zijn beurt dat we de huidige stedenbouwkundige praktijken en opleidingen ter discussie stellen en heroverwegen.

05 oktober 2022

Patent voor onzichtbaar volledig omkeerbaar fool-proof verbindingssysteem

Hoe ontwikkel je een nieuw verbindingssysteem voor verticale componenten dat een gemakkelijke montage en demontage mogelijk maakt terwijl het visueel niet opvalt? Een dergelijk demontabel mechanisch verbindingssysteem is belangrijk, om zo het hergebruik en de recycling van bouwmaterialen en componenten in de bouw te vergroten.

29 september 2022

Vijf toekomststrategieën voor de Nederlandse delta in 2120

Er is een ontwerpende aanpak nodig om de Nederlandse delta in de toekomst veilig en leefbaar te houden. Onderzoekers, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en ingenieurs maakten in het kader van de Redesigning Deltas beweging vernieuwende ontwerpen voor 5 regio’s in Nederland.

28 september 2022

BK-Archiprix selectie 2023 bekend

Tijdens de slotceremonie van BK-Archiprix zijn de deelnemers voor de Nationale Archiprix bekendgemaakt. De jury selecteerde de negen beste projecten voor deelname aan de toonaangevende Archiprix, de jaarlijkse prijsvraag voor aanstormend ontwerptalent.

28 september 2022

Educational resources for circularity

Two new educational resources have been made available that can support educators in teaching for and about circularity in their course(s) and help them provide their students with relevant learning materials. Both learning environments are completely open and accessible to all educators worldwide but also to anyone interested in circularity.

27 september 2022

BlendEd learning platform urban development nu online

BlendEd is een platform voor nieuwe interdisciplinaire lessen, modules en cursussen met onderwerpen over stedelijke ontwikkeling vanuit zowel sociaal-wetenschappelijk als ontwerp en planningsperspectief. Het omvat 26 educatieve video's over de onderwerpen Sustainable Housing, Strategic Urban Planning en Heritage Values.