31 augustus 2022

Professor Adriaan Geuze is winnaar van internationale onderscheiding in landschapsarchitectuur

De International Federation of Landscape Architecture heeft Adriaan Geuze uitgeroepen tot winnaar van de belangrijkste wereldwijde onderscheiding in landschapsarchitectuur: de Sir Geoffrey Jellicoe Award. Adriaan Geuze's buitengewone bijdragen aan de bevordering van het beroep in conceptueel en praktisch opzicht een afspiegeling van de beste waarden van de IFLA-gemeenschap.

30 augustus 2022

Digitalisering in een sterrenstelsel van bouwrecht

“Het bouwrecht zie ik als onderdeel van een sterrenstelsel: allerlei partijen, juridische kaders en belangen beïnvloeden elkaar,” vertelt hoogleraar Evelien Bruggeman. “Om technologische ontwikkelingen een plek te kunnen geven in de maatschappij is het van belang een evenwicht in dat krachtenveld te vinden.” Op 16 september geeft de hoogleraar Bouwrecht van de faculteit Bouwkunde haar intreerede en laat ze zien hoe digitalisering in de bouw een plek kan krijgen in het sterrenstelsel van het bouwrecht en het krachtenveld van technische en maatschappelijke ontwikkelingen.

05 augustus 2022

‘Perfect storm’ vormt serieuze bedreiging voor de koopwoningmarkt

Het aantal aangeboden en verkochte nieuwbouwwoningen blijkt in het eerste kwartaal van 2022 te zijn teruggezakt tot het niveau van kort na de Kredietcrisis (2008-2013). Daarnaast ligt het aantal nieuwbouwwoningen waarvoor een bouwvergunning is verleend in de eerste vijf maanden van 2022 circa 15% lager dan in het jaar ervoor. Binnen de koopsector is dat zelfs ruim 20%.

29 juli 2022

Landelijke 3D Dataset voor geluidsimulaties in gebruik

Voor de berekening van omgevingsgeluid vanwege weg- en railverkeer en industrie maakt een geluidexpert gebruik van een 3D-model van de omgeving. Dit 3D model bevat informatie over de terreinhoogte, gebouwen en geluid-reflecterende/absorberende eigenschappen van de bodem. Het vervaardigen hiervan kan een behoorlijke klus zijn. Sinds vorig jaar kunnen geluidsexperts gebruikmaken van een automatisch gegenereerde landsdekkende 3D-dataset ‘geluid’ die mede is ontwikkeld door de 3D Geoinformation onderzoeksgroep, Afdeling Urbanism.

27 juli 2022

Circulaire uitkijktoren wordt circulair paviljoen

De circulaire uitkijktoren die sinds vorig jaar op de hoek van de Westlandseweg en Nieuwe Gracht stond, is afgelopen maand afgebroken. De toren krijgt een bijzondere nieuwe bestemming: het hout wordt namelijk gebruikt bij de bouw van een circulair paviljoen, in het teken van Jacques van Marken, oprichter en directeur van de voormalige Gist Brocades fabriek in Delft. Het paviljoen wordt vanaf dit najaar gebouwd in de Hortus Botanicus van de TU Delft.

12 juli 2022

TU Delft studententeam 'Lettus Design' heeft de Urban Greenhouse Challenge gewonnen

Het LettUs Design Team van de TU Delft heeft een winnend modulair concept voor stadslandbouw ontwikkeld dat kan worden afgestemd op de behoeften van een wijk met slechte toegang tot gezonde voeding, goed onderwijs en het daaruit voortvloeiende gebrek aan economische kansen. Met hun ontwerp won het team de eerste prijs van de Urban Greenhouse Design Challenge.

05 juli 2022

Online BK tentoonstellingen

Deze zomer zijn er meerdere online tentoonstellingen beschikbaar. Neem via de links een kijkje.

28 juni 2022

LDE White Paper: Kritieke materialen, energietransitie en geopolitiek: een gecompliceerde mix

De Europese Unie heeft met de Green Deal ambitieuze en broodnodige klimaatdoelen geformuleerd. Hierbij moet de netto uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 tot nul zijn teruggebracht zonder uitputting van grondstoffen en met oog voor het welzijn van mensen en regio’s. Om vanuit de wetenschap kennis en oplossingsrichtingen aan te reiken schreven zeven wetenschappers van de samenwerkende Leiden-Delft-Erasmus Universiteiten de paper ‘Critical materials, green energy and geopolitics: a complex mix’. De paper is nu voor iedereen beschikbaar.

24 juni 2022

Delftse studenten maken indruk in competitie met oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft – is vrijdag 24 juni derde geworden tijdens de Solar Decathlon Europe 21/22. Het team bereikte deze prijs met een innovatief plan om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren.

21 juni 2022

Tessa Koenig Gimeno wint gedeelde eerste prijs op Archiprix 2022

BK alumna Tessa Koenig Gimeno heeft de gedeelde eerste prijs op de Nederlandse Archiprix 2022 ontvangen voor haar project ‘Decolonising the City: Public Space as Cultural Resistance in Santiago de Chile’.