29 september 2022

Vijf toekomststrategieën voor de Nederlandse delta in 2120

Er is een ontwerpende aanpak nodig om de Nederlandse delta in de toekomst veilig en leefbaar te houden. Onderzoekers, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en ingenieurs maakten in het kader van de Redesigning Deltas beweging vernieuwende ontwerpen voor 5 regio’s in Nederland.

28 september 2022

BK-Archiprix selectie 2023 bekend

Tijdens de slotceremonie van BK-Archiprix zijn de deelnemers voor de Nationale Archiprix bekendgemaakt. De jury selecteerde de negen beste projecten voor deelname aan de toonaangevende Archiprix, de jaarlijkse prijsvraag voor aanstormend ontwerptalent.

28 september 2022

Educational resources for circularity

Two new educational resources have been made available that can support educators in teaching for and about circularity in their course(s) and help them provide their students with relevant learning materials. Both learning environments are completely open and accessible to all educators worldwide but also to anyone interested in circularity.

27 september 2022

BlendEd learning platform urban development nu online

BlendEd is een platform voor nieuwe interdisciplinaire lessen, modules en cursussen met onderwerpen over stedelijke ontwikkeling vanuit zowel sociaal-wetenschappelijk als ontwerp en planningsperspectief. Het omvat 26 educatieve video's over de onderwerpen Sustainable Housing, Strategic Urban Planning en Heritage Values.

26 september 2022

De stap tussen techniek en verandering

Het tot stand brengen van verandering in de bouw is lastig. Bij circulaire bouwprojecten worden ambities bijvoorbeeld vaak niet gehaald omdat op een andere manier moet worden samengewerkt dan we nu zijn gewend. Dan zijn de circulaire technieken wel voorhanden, maar de inzet ervan voor transitie naar een circulaire bouweconomie vindt niet vanzelf plaats. Hoogleraar Construction Cultures Alfons van Marrewijk maakt de nodige verbinding tussen techniek en sociale wetenschappen om verandering wel in gang te kunnen zetten.

22 september 2022

Marlon Boeve start als hoogleraar Omgevingsrecht in gebiedsontwikkeling

Nederland worstelt met grote vraagstukken op het terrein van mobiliteit, woningbouw, verduurzaming en klimaat. Gezien alle grote opgaven komen er al snel meerdere belangen samen in gebiedsontwikkeling. Het omgevingsrecht staat daarbij vol in de schijnwerpers.

14 september 2022

Succesvolle Kick off BK Public Programs met Herman Hertzberger

De trap in de Oostserre vol met studenten en medewerkers. Een panel met interessante namen en een heel bijzondere gast: Herman Hertzberger. Ter ere van zijn 90ste verjaardag was er een BK Talks 'Lessons' en is de tentoonstelling 'Het Hertzbergerhuis gefotografeerd door Johannes Schwartz voor Het Nieuwe Instituut Collectie' te zien. Een mooie start van de BK Public Programs.

07 september 2022

Eredoctoraat voor professor Klaske Havik

Deze zomer heeft Klaske Havik een eredoctoraat ontvangen van de Universiteit van Tampere, Finland, "als erkenning voor haar bijdrage aan het schrijven over architectuur, en voor haar onderzoek naar teksten over architectuur en stedenbouw".

07 september 2022

Studenten maken kunstwerk van baksteen

Vier studenten van de BK master en bachelor en twee docenten hebben een kunstwerk ontworpen met droogstapelbare bakstenen voor op de tentoonstelling BAKSTEEN | BRICK in de Kunsthal KAdE in Amersfoort. De titel van het werk is ‘What do you want, brick?’ Zou een baksteen eigenlijk een muur willen zijn?

31 augustus 2022

Professor Adriaan Geuze is winnaar van internationale onderscheiding in landschapsarchitectuur

De International Federation of Landscape Architecture heeft Adriaan Geuze uitgeroepen tot winnaar van de belangrijkste wereldwijde onderscheiding in landschapsarchitectuur: de Sir Geoffrey Jellicoe Award. Adriaan Geuze's buitengewone bijdragen aan de bevordering van het beroep in conceptueel en praktisch opzicht een afspiegeling van de beste waarden van de IFLA-gemeenschap.