07 december 2022

Delft Design for Diversity thesis award

Diversiteit, gelijkheid en inclusie behoren tot de belangrijkste maatschappelijke waarden van de TU Delft. Om de ervaringen met het ontwerpen met en voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) bij Bouwkunde te waarderen, wordt een scriptieprijs gelanceerd voor masterscripties en PhD proefschriften die diversiteit, gelijkheid en inclusie op innovatieve manieren expliciet behandelen.

05 december 2022

Al wandelend onderzoek doen op het platteland

Net als velen ontdekte professor Zef Hemel tijdens de coronaperiode het plezier en nut van wandelen. “Door te wandelen, krijg je weer contact met je omgeving, het doet iets met je lichaam en geest.'' meldt hij in de Leeuwarder Courant. Afgelopen weken heeft hij al wandelend het platteland in Groningen verkend.

01 december 2022

Dikke knopen doorhakken voor een veilig en leefbaar land

Bodemdaling, verzilting, klimaatverandering, bevolkingsgroei, sociale tweedeling en slinkende hulpbronnen. Overal ter wereld hebben natuurlijke systemen en samenlevingen in verstedelijkte delta’s het zwaar te verduren. In Nederland is dat niet anders en daarom breekt hoogleraar Delta Urbanism Chris Zevenbergen een lans voor meer verbeeldingskracht in wetenschap en openbaar bestuur.

23 november 2022

EdX course Global Housing Design finalist voor de edX Prize

EdX course Global Housing Design is geselecteerd als een van de finalisten voor de edX Prize for Exceptional Contributions in Online Teaching and Learning. De 10 finalisten vertegenwoordigen best-in-class online leerervaringen die leerlinggerichte, impactvolle resultaten leveren op het edX-platform.

22 november 2022

60 jaar INDESEM in open boekpublicatie

INDESEM (International Design Seminar) heeft een lange en interessante geschiedenis. Sinds de eerste editie in 1964 heeft het initiatief elke keer geïnteresseerde studenten en professionals samengebracht om een relevant onderwerp binnen architectuur en stedenbouw te behandelen.

22 november 2022

Financiering om doorbraak naar circulaire en emissievrije bouw te realiseren

De bouwsector staat voor grote uitdagingen. In 2050 moet de gebouwde omgeving niet alleen emissievrij zijn, maar ook circulair. Binnen het NWA-programma ‘Transitie naar een circulaire en emissievrije bouw’ is de aanvraag van het multidisciplinaire consortium CirCol gehonoreerd.

16 november 2022

Studenten presenteren ideeën voor Delft Draait Door

Afgelopen weken waren studenten Building Technology aan het werk in de Delftse wijk Buitenhof. Hun opdracht was om in gesprek te gaan met lokale experts binnen de wijk en vervolgens met een innovatief project te komen dat ook als een sociale functie kan fungeren.

14 november 2022

Christien Janssen TU Delft Docent van het Jaar 2022

Tijdens de Onderwijsdag op 10 november is Christien Janssen, docent Bouwfysica (AE&T) aan de faculteit Bouwkunde, uitgeroepen tot Beste Docent van de TU Delft 2022. Christien werd gekozen uit acht faculteitsdocenten van het jaar 2022, die door studenten zijn gekozen vanwege hun onderwijsinspanningen.

09 november 2022

‘Energierenovaties? Die wetgeving mag best wat dwingender’

Energieonzekerheid heeft de belangstelling in woningrenovaties vergroot, merkt professor woningkwaliteit Henk Visscher. Nu nog de uitvoering. Daar heeft hij wel ideeën over.

07 november 2022

Stijgende hypotheekrente zet koopprijzen zwaar onder druk

Als gevolg van de torenhoge inflatie heeft de Europese Centrale Bank (ECB) enkele keren de herfinancieringsrente verhoogd, mede waardoor de hypotheekrente in Nederland in de afgelopen drie kwartalen is verdriedubbeld. Deze fors stijgende hypotheekrente heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens en zet indirect ook het vertrouwen in de koopwoningmarkt onder druk. Een daling van de koopprijs zoals in het derde kwartaal van 2022 is logisch in zo’n situatie, zelfs wanneer het aantal verkochte woningen nog redelijk constant blijft. De woonconsument kan niet alleen minder betalen, maar wil ook minder betalen voor een te koop staande woning.