16 maart 2023

Bouwkunde wetenschappers bij UN Water Conference

Naar aanleiding van Wereld Waterdag is er een grote conferentie van de United Nations over water in de week van 20-24 maart. Deze UN Water Conference gaat over het versnellen van veranderingen om de water- en sanitaire crisis op te lossen. Wetenschappers en stakeholders vanuit de hele wereld komen samen tijdens de UN Water Conference om hun kennis te delen. Vanuit de TU Delft en onze faculteit zijn er ook meerdere bijdragen.

16 maart 2023

100 jaar Mythe Maison d’Artiste - De toekomst is aan de ingenieurs

In 1923 werd Maison d’Artiste ontworpen door Cor van Eesteren en Theo van Doesburg in Parijs. Een wereldberoemd ontwerp, maar nooit gebouwd. Onder leiding van prof. Mick Eekhout hebben studenten destijds in 2002 een prototype gebouwd dat binnenkort op het voorplein van de faculteit wordt geplaatst. Eekhout heeft onlangs een innovatieve methode ontwikkeld waarmee het maison op 1:1 schaal zou kunnen worden gerealiseerd.

14 maart 2023

Campus NL 2023-2027: onderzoek voor en door universiteiten

Universiteiten in Nederland lopen met het managen van hun campus aan tegen een aantal gemeenschappelijke uitdagingen. Denk aan grote aantallen instromende studenten, dilemma’s rond hybride werken en studeren, de krappe (studenten)woningmarkt, verduurzaming en een gezond werkklimaat. Onderzoeksproject Campus NL gaat komende vier jaar deze uitdagingen samenbrengen om het campusmanagement binnen elk van de 14 Nederlandse universiteiten (nog) effectiever en efficiënter te kunnen organiseren.

13 maart 2023

Studenten ontwerpen shelters voor getroffen Syrië en Turkije

Na de aardbeving in Turkije / Syrie bivakkeerden duizenden getroffen inwoners van Turkije en Syrië in de ijzige buitenlucht zonder eerste levensbehoefte. Zoals vaker in een rampgebied zijn er onvoldoende geschikte opvang- of noodlocaties om al die getroffenen van een ramp op te vangen. Bij de faculteit Bouwkunde heeft een team van studenten en deskundigen het initiatief genomen om hun expertise in te zetten om een modulaire shelters te ontwerpen.

08 maart 2023

De positieve veranderingen die vrouwelijke architecten teweegbrengen

Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag, met als thema "Choice Challenge", organiseert het consulaat-generaal van Nederland in Guangzhou een salonuitwisseling voor vrouwelijke architecten. Het doel is een interactief platform op te bouwen tussen Chinese en buitenlandse vrouwelijke architecten en de 'groeiverhalen' en waardevolle ervaringen van vrouwelijke architecten te delen. Caroline Newton is uitgenodigd om deel te nemen.

08 maart 2023

Carola Hein onderscheiden met de Open Education Ambassador Award

Op 7 maart, ter gelegenheid van de Open Education Week 2023, ontvingen acht docenten van de TU Delft de award als erkenning voor hun inzet om kennis en leermiddelen openlijk te delen met de wereld. Van onze faculteit ontving hoogleraar Carola Hein de Award.

07 maart 2023

Marie Skłodowska Curie Postdoctoral Fellowship opportunities

Excellent postdocs and recent PhD graduates who would like to apply for the Marie Sklodowska Curie Postdoctoral Fellowships 2023 (MSCA-PF-2023) are invited to express their interest. Selected candidates will receive support from our university to write a successful proposal for this call.

01 maart 2023

TU Delft wint 2022 edX Prize voor innovatief online onderwijs over duurzame stedelijke ontwikkeling

26 februari 2023

Uniek schaalmodel in de maak: Toren van Vladmir Tatlin

Niemand weet precies hoe de Toren van Vladimir Tatlin in elkaar heeft gezeten. Er zijn maar een paar tekeningen, schetsen en foto’s van de toren. En een beperkt aantal nog bestaande eerder gemaakte schaalmodellen; maar zijn die kloppend? Momenteel zijn Bas Vahl (Maquettetechniek) en Peter Koorstra (Vormstudie) in de maquettehal bezig met het reconstrueren en opbouwen van een nieuw schaalmodel van deze bijzondere toren.

15 februari 2023

Diversiteit en Inclusie 2.0: een interview met het BK D&I Team

Vanaf februari 2023 legt Roberto Rocco de functie van Faculty Diversity and Inclusion Officer neer, om opgevolgd te worden door Robert (Bob) Gorny. Samen met CĂ©cile Calis in de nieuwe functie van Community Officer zullen zij als team bijdragen om van BK een omgeving te maken die diversiteit en inclusiviteit in zowel structuur als functioneren bevordert. Wij kijken graag met hen terug op de afgelopen twee jaar en kijken vooruit naar de komende periode.